Lappi liikkuu linjurilla

Hilla on herkkusuiden suosiossa. Marja kulkee kätevästi Matkahuollon kautta 14 tunnissa linja-autolla. Kuva: Jänkäpiika.

Elisa Javarus

Kemijärveläissyntyinen, pääkaupunkiseudulla vaikuttava Kaija-Liisa Seppälä (os. Välikangas, 48v.) värvää kehä kolmosen sisäpuolelle lappilaista lähiruokaa JankäPiika yrityksensä nimissä. Kaija-Liisa kokee olevansa linkki etelän ja pohjoisen välillä. Nainen haluaa yhdistää toimijat sekä kuluttajat verkostoitumalla.

– Esimerkiksi porolla on kova kysyntä. Muoniolaista poronlihaa tuotiin tänne taannoin pikkuautolla, sitten peräkärryllä ja nyt sitä rahdataan jo rekalla. Yhteispeli sujuu mutkattomasti. Elokuussa alkaa lihan kysyntä asiakkaan ja tuottajan välillä. Kaupat sovitaan ja poroa kuskataan etelään marraskuussa.

– Lähettäjä ilmoittaa paikan ja ajan, mistä tilaamansa tavaran saa hakea. Kuluttajia on paikan päällä ihan jonoksi asti, paljastaa Seppälä.

Kaija-Liisa Seppälä on tuohtunut pääkaupunkiseudulla myytävien lappilaisherkkujen huonosta laadusta.

– Laatu on aivan toista, mihin me ollaan totuttu Lapissa. Ja usein hinnat ovat pilvissä, Seppälä selventää.

Etelässä ihmiset arvostavat hyvää, laadukasta ja puhdasta ruokaa sekä kohtuullista hintaa. Seppälä arvioi, että moni tuotteen arvoa nostava välikäsi jää pois, kun se saadaan suoraan tuottajalta kuluttajalle.

Hillaa himoitaan

Seppälä on selvittänyt, miten paljon kiinnostusta esimerkiksi hillalla on. Marjalle on kovasti kysyntää. Osa ostaisi kokonaisen sankollisen, joillekin riittää muutama rasia.

Nainen on selvittänyt, miten Matkahuollon kautta marja saadaan liikkeelle linjurilla ja vieläpä nopeasti. Kun kannellinen hillasanko teipataan hyvin, viedään Kemijärven matkahuoltoon iltapäivällä, tuote on vastaanottajalla 14 tunnin viiveellä.

Kaija-Liisa lupaa hankkia hillaa Lapista ja viedä sen kuluttajalle. Tulevaisuudessa tilanne voisi olla sellainen, että asiakas hankkii tuotteen suoraan poimijalta.

Lappilainen lähi- ja perinneruoka, oli se sitten poro, puikula tai rieska, maistuu etelässä. Seppälä tietää, että esimerkiksi lampaanlihan suosio on nousemassa. Nainen painottaa, että kysyntä on niin suurta, ettei yksikään tuottaja jää lehdellä soittelemaan. Kaiken perusta on hyvä verkostoituminen ja kontaktit.

Nainen vinkkaakin, että Paliskuntain yhdistys voisi kouluttaa tuottajia verkostoitumaan.