IRBIS T150 – Edullinen ensikelkka

Vuodenvaihteessa alkoi Lapissa näkymään siellä täällä erikoisia värikkäitä kelkkoja. Kyseessä on venäläinen Irbis T150. Irbis on hieman erilaista tekniikkaa kuin perinteisemmät moottorikelkat. Moottori on yksisylinterinen ja nelitahtinen. Moottori on ilmajäähdytteinen, mutta jäähdytystä hoidetaan myös öljylauhdutuksen avulla. Moottorin kuutiotilavuus on 149, tehoa koneessa on kaikki 7 kilowattia eli n. 9hv. Moottorin perässä on kytkin sekä variaattori.

Näiden lisäksi voimansiirrosta löytyy suunnanvaihtaja. Lopullinen veto tapahtuu yksirivisellä ketjulla. Telamaton leveys vastaa nykystandardeja ollen 38cm. Maton pituus on 263cm. Etujousitus on erillisjousitusratkaisu kierrejousi-iskareilla. Alustan joustoja saadaan aikaan kahdella erillisellä iskunvaimentimella. Irbis painaa 150 kiloa. Moottorin 7 kilowatin teho kiidättää laitteen 40 kilometrin maksiminopeuteen. Moottorissa on vääntöä hyvin ja kelkka on helppo ajettava. Vallan asiallinen laite sellaiselle, jolla kilometrejä ei tule paljoa ja jolla ei ole kiire perille pääsyn kanssa.

Kattava varustelu

Vakiovarusteisiin kuuluvat sähkökäynnistys, virran 12V-ulosotto, käsien lämmittimet, vetokoukku ja tavaratilakehikko. Digitaalinen mittaristo antaa tietoa matkanopeudesta, kuljetusta matkasta, kellonajasta sekä vallitsevasta ulkolämpötilasta.

Purettavissa

Yksi jännä ominaisuus on mahdollisuus purkaa kelkka pienempiin osiin, joko kuljetusta tai säilytystä varten. Tämä tapahtuu irrottamalla peräosa moottoriosastosta ja etujousitus keskiosasta. Pienemmissä osissa ajoneuvoa on helpompi säilyttää ja kuljettaa. Moduulit on kiinnitetty toisiinsa kahvallisilla pulteilla, joten purkaminen tapahtuu hyvin rajallisella määrällä työkaluja.