Posiolta, Utsjoelta ja Rovaniemeltä kulttuurimatkailun tähtikohdekisaan

Utsjoen saamelaiskylä on mukana kisaamassa kulttuurimatkailun tähtikohde-kilpailussa. Kuva: Arctic Photos

24 verkostoa on mukana kisaamassa Culture EDEN -kilpailussa, jossa etsitään kansainvälisesti nousevaa suomalaista kulttuurimatkailun tähtikohdetta. Kulttuurimatkailun tähtikohde -kilpailuun on valittu neljä osallistujaa Lapista, Posion keramiikkakylä, Utsjoen saamelaiskylä, Rovaniemeltä Arctic Design Capital sekä Visit Natives -verkosto pohjoisesta Lapista.

– Culture EDEN -kilpailuun osallistuneiden verkostojen lukumäärä on todella ilahduttavaa. Se on merkki siitä, että kulttuuri- ja matkailualat ovat löytäneet toisensa, iloitsee Susanna Markkola Visit Finlandin Culture Finland -ohjelmasta.

– Yhdessä tekeminen on tärkeää, sillä yksittäisten yritysten tuotteet eivät riitä kansainvälisten matkailijoiden matkapäätöksen tekemiseen, vaan tarvitaan suurempia palvelukokonaisuuksia, Markkola lisää.

Euroopan komissio tukee kansainvälistymistä

Euroopan komission aloitteesta järjestettyyn Suomen kansalliseen kilpailuun haki 24 verkostoa, jotka ovat muodostaneet yhdessä kulttuuria ja matkailua raikkaalla tavalla yhdistävän kohteen. Pohjoisin kohde löytyy Utsjoelta ja eteläisin Raaseporista. Itäisin verkosto on itärajan tuntumasta Ilomantsista ja läntisin Naantalista.

Kohteet rakentuvat mm. kuvataiteen, käsitöiden, rakennusperinteen, musiikin ja muotoilun ympärille. Kilpailu on antanut monelle hakijalle uutta pontta verkostoihin ja yhdessä tekemiseen.

– Siinä mielessä tämä on enemmän kuin pelkkä kilpailu, sillä kaikki osallistujat hyötyvät tästä uusina tuotteina, verkostoina ja toiminnan kehittämisenä. Osanottajat tuovat upeasti esiin suomalaisen kulttuurin kirjoa, mikä monipuolistaa matkailutarjontaa, Markkola kertoo.

Voitto edistää alueella muitakin

Voittajaksi selvinnyt ja kolme kunniamainintaa saanutta tahoa saavat uusia mahdollisuuksia kansainväliseen näkyvyyteen. Halutessaan voittaja voi liittyä EDEN-verkostoon, joka toimii markkinointi- ja verkostoitumiskanavana Eurooppaan. Lisäksi tiedossa on verkostointitilaisuus Brysselissä, sekä osallistuminen kansainvälisille messuille (ITB) ja tukea matkanjärjestäjä-tapaamisiin.

Voittoisan kohteen on oltava muun muassa verkostoitunut vähintään neljän paikallisen matkailu- ja kulttuuritoimijan kanssa. Näin muodostuu kattava ja toimiva kohde, jossa tarjotaan omaleimaisia matkailukokemuksia ja elämyksiä. Myös kestävä kehitys on tärkeä osa kriteeristöä.

Lue Lappilainen lehti maksutta täältä