Popa on malliesimerkki hybridiyrityksestä, joka on muuttanut palvelutarjontaansa asiakastarpeiden mukaan. Jo 60 vuotta sitten aloittanut painotalo on kasvattanut määrätietoisesti markkinointiosaamistaan ja tarjoaa nyt koko maan kattavalle asiakaskunnalleen mitattavaa monimediamarkkinointia.
Rovaniemeläinen Popa oli alun perin paino, mutta painopalveluiden rinnalle noussut markkinointiviestinnän suunnittelu on nykyään yrityksen ydinliiketoimintaa.
-Kun kaikki muuttuu, myös perinteisten toimialojen, kuten graafisen teollisuuden ja mainostoimistojen pitää muuttua. Jos olimme vuosikymmeniä täyden palvelun painotalo, nyt olemme sen lisäksi markkinointiviestinnän kumppani, sanoo Popan Juha Kautto Mitattavamarkkinointi-osastolta.
Epäreilua kilpailuetua?
Popa:n tavoitteena on tuottaa asiakkailleen epäreilua kilpailuetua. Mutta mitä se on?
– Kun yrityksellä on toimialallaan merkittävä kilpailuetu, sehän tuntuu muista jo lähes epäreilulta. Olemme huomanneet, että kyseisen aseman saavuttaminen on usein kiinni yrityksen omien vahvuuksien esiin kaivamisesta ja tunnistamisesta. Yritysten pitäisikin Kauton mukaan hyödyntää yhä enemmän markkinointikumppaniensa ”ulkopuolisuutta”, koska usein vierestä näkee asiat paremmin.
Rovaniemellä kahvitellaan 25.-26.10.
Popan toimipiste Rovaniemellä juhlistaa 60-vuotista taivaltaan tarjoamalla täytekakkukahvit tiistaina ja keskiviikkona 25.-26.10. – Tervetuloa tutustumaan Teollisuustien 16 Popan uusiin toimitiloihin, toivottaa Popan Rovaniemen konttorin yhteyspäällikkö Markus Kolari.