35-vuotias autonharrastaja Rovaniemeltä on rakennellut autoja 16 vuotta.
– Useita projekteja on tullut tehtyä, mutta tämä Mitsu on tällä hetkellä ollut haastavin.
Näin kertoo kyseistä autoa kolme vuotta rakentanut Teppo Sääskilahti. Autoprojekti lähti liikkeelle aikoinaan ohjauskonversiolla.
– Kun auto tuli minulle, sitä ajettiin oikealta puolelta. Nyt ohjauspyörä löytyy vasemmalta, niin kuin Suomen liikenteeseen on tarkoitettu. Samalla autoon vaihdettiin väri alkuperäisen mustan tilalle, oman makuni mukaisesti pinnassa on nyt puhdas punainen.
Myös auton kori on mallattu juuri sellaiseksi kuin se on ollut tehtaalta tullessa. Tekniikkaa muutettiin samalla kertaa, kun auto oli täysin purettuna jo muistakin muutoksista johtuen. Voimansiirto, alusta ja moottori tehtiin kokonaan uudestaan.
Osia pitkin Eurooppaa
Sääskilahti on saanut haalituksi auton osia ympäri Eurooppaa ja iso osa osista on teetetty mittatilauksena Englannissa.
– Voimansiirtoon päädyin teettämään paljon titaaniosia, jotka ovat keveitä ja kestäviä. Moottoriin ei jäänyt alkuperäistä kuin lohko, joka koneistettiin kaikilta osin uudestaan. Kaikki muu on uutta.
Sääskilahti on lukuisia muutoksia moottoriin tehdessään käyttänyt etupäässä omia ideoita, ja se on tuottanut tulosta kiitettävästi. Ratasäädöillä moottori tuottaa tällä hetkellä ratasäädöillä 575hv/680nm. Auton alustassa on panostettu iskunvaimennukseen sekä tukivarsiin/pusliin. Näillä toimenpiteillä autosta on saatu tarkka ajettava myös radalla. Auto on kuitenkin täysin harrastekäytössä.
– Kierrellään alan tapahtumia ja cruisaillaan aurinkoisina kesäpäivinä.
Tarkkaakin tarkempi talvikausi
Työtunteja tällaisen projektin vienti on vienyt todella paljon. Monia unettomia öitä ja pitkiä talli- iltoja on tullut tehdyksi, mutta lopputulos kyllä palkitsee. Talvikäytössä ei Mitsubishi Sääskilahden omistuksessa ole vielä ollut. Eikä tule olemaan.
– En halua tärvellä pirssiä Suomen suolaisilla talviteillä.
Kesällä 2016 Sääskilahti kävi muutamissa näyttelyissä kiertämässä, ja menestystä tuli. Viime kesänä oli aikaa käydä vain yhdessä tapahtumassa, ja siellä onnisti.
– Pokaalihan sieltä tarttui mukaan.
Vaasassa odottaa Moottorishow
22-24.9. autoa odottaa Vaasan Westcoast Motorshow.
– Ensi kesänä on tarkoitus kiertää useammassakin tapahtumassa. Nyt auton tarinaa voi enemmän seurailla facebookin välityksellä LaplandCleanCars sivuilla ja samalla tunnuksella myös instagramin puolella.
Moottori:
-85.5mm kokoon porattu vakio lohko
-Cosworth kampiakseli 88mm iskulla
-CP long-rod drag race männät
-CP drag race männäntapit
-Carillo 156mm kiertokanget
-ACL race laakerit
-Evo 6 avarrettu kansi by Kosunen
-Norrisdesing 2mm ylikoon Inconel-pakoventtiilit
-Norrisdesing 2mm ylikoon teräs-imuventtiilit
-Norrisdesing pronssiohjurit
-Norrisdesing titaani-retainerit
-Supertech tuplajouset
-Norridesing kovat nostajat
-Norridesing H11 dragrace kansipultit
-Norridesing drag race alakerran pultit
-Norrisdesing mittatilaus nokka-akselit, imunokka 276 14.2mm nostolla, pakonokka 284 14.2mm nostolla
-Gates Kevlar Racing hihna
-Evo 9 kannentiiviste
-M&W pro 12 CDi poxi
-Norrisdesing CDi puolat
-Magnus imusarja
-S90 76mm kaasuläppä
-Sard Racing bensakisko
-Bosch ev14 1500cc 8.5ohm suuttimet
-Full Race pakosarja modattu kahdelle 45mm hukkaportille
-Garrett gtx40r mittatilaus ahdin by Finnturbo
-Turbosmart 45mm hukkaportit*2
-4″ rst down-pipe
-Kakimoto Racing 3.5″ titaani putkisto
-Motec m800 ecu (oem)
-Motec LTC 4.9
-Motec knock box
-PD 6bar map
-PD 6bar pakopaine anturi
-AJL anturi teline
-AJL 36-2 trikkeröinti
-Apexi ahtopaine solenoidi
-Aeromotive pa-paineensäädin
-Aeromotive l400 siirtopumppu
-AEM 380lph suurteho pumput
-Deatschwerks 3.5L keruutankki
-12mm polttoainelinjat
-huohotus parannettu
-huohotussäiliö by Mikkometalli
-tasapainoakselit poistettu
-tyhjänkäyntimoottori poistettu
-moottorituen nylon-puslat
-Ingalss moottorin vaimennin
-Evo 7 Ralliart magnesium venttilikoppa
-mitattu puristussuhde 8.9
Jäähdytys:
-Mishimoto iso alumiinjäähdytin
-Ralliart termostaatit (öljy/neste)
-Garrett iso cooleri
-Garrett 14rivinen öljyn jäähdytin
Kori:
-vakio Evo 5 kori
-custom väri
-sumuvalot vaihdettu
Alusta:
– Bc Racing ER iskarit
– Powerflex puslat
– Alumiini tukivarret edessä ja takana
– Cusco poikkituet edessä ja takana
– Cusco kallistuksen vakaajat Vanteet/Renkaat: – SSR Rs1 magnesium vanteet 9*17
– Toyo r888 245/45-17 semi sliksit
– rengas/vanne paketin paino 17.3kg/kpl
Voimansiirto:
-Norridesing 3- levyinen kupari kytkinpaketti 184mm, paino 8kg sis.vauhtipyörän
-ARP vauhtipyörän pultit
-hydraulinen painelaakeri
-titaani vetoakselit
-titaani vaihteiston akselit
-titaani etuperän akseli ja hammasp.
-titaani takaperän akseli ja hammap.
-Evo 6 RS kardaani
-Evo 6 RS etu ja takaperän kuoret
-Evo 6 RS vaihteiston kuoret
-Wavetrac lukko edessä
-Quaife lukko takana
-torque momentum out-put akseli
Muut muutokset:
– Äänieristeet poistettu
– Ohjaus käännetty vasemmalle
– Johtosarjat tehty vastaamaan lhd mallia
– Airbagit poistettu
– Abs:it poistettu
– Maalattu kokonaan uusiksi
– Lasit tummennettu
– Auton paino 1120kg
Teksti: Riitta Kemppainen-Koivisto
Lisätty teksti ja kuva 25.9.2017 kello 9.59:
Lue Lappilainen lehti maksutta täältä