Virtuaalisista oppimisympäristöistä potkua opiskeluun

Hiuspysäkin 360-kuvassa pääsee tutustumaan työsaliin, työvälineisiin ja työtehtäviin. Kuva: Lappia.

Opintielle aikovalle on tarjolla havainnollistava tapa tutustua mahdollisen tulevan työnkuvaan. Tämä helpottaa koulutukseen hakijaa, kun voi kotosalla katsella, miten työ opetuskeittiöllä, konserttisalissa tai kampaamossa hoituu.

Ammattiopisto Lappia on laatinut virtuaalivierailuja eri koulutusalojen oppimisympäristöihin. Virtuaalilasit (VR-lasit), puhelimella ja tietokoneella avautuvat 360-kuvat vievät katsojansa eri tiloihin ja houkuttelee katselijan samalla tutustumaan työtehtäviin liittyvään sanastoon ja työvälineisiin kuvien ja videoiden avulla.

Avoin oppimiskenttä

Projektipäälliköt Annemari Kallio ja Ellinoora Köpman loivat avoimen oppimiskentän, joka tukee aloihin ja työtehtäviin tutustumista, opintoihin paluuta ja kielen opiskelua ajasta ja paikasta riippumatta.

Kallio vastasi yhdessä hankkeensa nuorten kanssa projektin teknisestä toteutuksesta ja Köpman sopivien ympäristöjen kartoituksesta ja selkokielisyydestä. Alojen opettajat ovat osallistuneet aktiivisesti materiaalien valmistukseen sekä tekstien ja sanastojen laatimiseen. Köpmanin mukaan virtuaalisia oppimisympäristöjä voivat hyödyntää monet opetus- ja ohjaustyötä tekevät.

– Materiaalit toimivat hyvänä lisänä esimerkiksi nivelvaiheessa olevien maahanmuuttajien koulutuspolun tukena ja mahdollistavat eri aloihin ja sanastoon tutustumisen jo ennen opintoja. Projektiin osallistuneet Työpaja-hankkeen nuoret ovat tehneet hyvää työtä ja saaneet mahdollisuuden kartuttaa osaamistaan monipuolisesti projektin aikana, kertovat Kallio ja Köpman.

Thinglink palvelu

Thinglink-pilvipalveluun tallennetut kuvat ovat nähtävissä www.lappia.fi -sivustolla.

Kuvat on työstetty Työpajat ja kansanopistot osaksi ammatillisia oppimisympäristöjä (ESR) ja SUJUVA Maahanmuuttajan koulutuspolku Lapissa (OPH) –hankkeiden yhteistyönä