Sodankylä kannustaa käyttämään paikallisia palveluja

- Kesällä jatkoimme liikkeessä pintojen ahkeraa puhdistusta ja pidimme myymälän avoinna maanantaista perjantaihin kello 9-17. Muina aikoina palvelemme joustavasti ja yksilöllisesti sopimuksen mukaan, kertoo Pirita Pernu-Lehtinen Pirita Design liikkeestä. Kuva: Ulla Koikkalainen

Sodankylän Likiliikkeessä on mukana jo 14 sodankyläläistä yritystä, ja uusia jäsenhakemuksia on käsittelyssä.

Sodankylän Likiliikkeessä on mukana mm. KoneVasara. Kuva: Kuva: Konevasara Oy

 

Sodankylän kunta ja paikallinen yrittäjäyhdistys kehittävät ja vahvistavat yritysten yhteistyötä sekä parantavat paikallisten palvelujen ja tuotteiden tarjontaa ja saatavuutta. Samalla kuluttajia ja yrityksiä kannustetaan käyttämään paikallisia palveluja ja näin lisäämään elinvoimaa ja tuomaan hyvinvointia koko kuntaan.

Suosi sodankyläläistä

Sodankylän kunnan ja Sodankylän Yrittäjät ry:n hankkeessa kehitetään toimintamallia, jolla kuntalaisia kannustetaan suosimaan paikallisia palveluja ja tuotteita. Samalla lisätään yrittäjien yhteistyötä, palveluntarjontaa ja palveluosaamista sekä luodaan pohjaa sähköiselle toiminta-alustalle.

Lisää aukioloaikoja ja tietoa verkkoon

Paikalliset ovat tehdyn kyselyn mukaan halukkaita asioimaan liikkeissä iltaisin ja sitä ennen etsimään enemmän tietoa tuotteista ja palveluista nettisivuilta. Näistä aiheista kehittämistyötä joudutaan tekemään, jotta kivijalkaliikkeissä myyntiä olisi jatkossakin.

– Loppukesän ja syksyn aikana kyselyn tuloksia käydään tarkemmin läpi ja pohditaan, kuinka kuluttajien huutoon Sodankylässä vastataan, kertoo hankkeen projektipäällikkö Ulla Koikkalainen.

Kyselyyn vastasi 242, heistä naisia 81 %.

Nopea saatavuus tuo kiitosta

Kuluttajat ovat tyytyväisiä palveluun sodankyläläisissä yrityksissä, samoin suht’ tyytyväisiä ollaan tuotteiden nopeaan saatavuuteen ja valikoimaan. Sodankyläläinen palvelu on ystävällistä, henkilökohtaista, tuttua, avuliasta ja ammattitaitoista. Arvostusta tulee myös siitä, että valikoimasta puuttuvia tuotteita tilataan tai asiakas ohjataan ostamaan tarvittaessa kylän toisesta kaupasta. Vaatteita ja kenkiä kuluttajat haluaisivat edelleen ostaa Sodankylästä.

Uusia palveluita toivotaan

Lastenvaateliikkeitä, ravintoloita, kahviloita, leipomoa, lemmikkieläinkauppaa, keilahallia ja kylpylää toivotaan. Yhteensä 170 toivetta esitettiin, kun kysyttiin mikä tuote tai palvelu Sodankylästä puuttuu.

Paikallisuus koetaan tärkeäksi, mutta se ei näyttäisi vaikuttavan enää ostopäätöksen hetkellä. Yli 85 % vastaajista oli sitä mieltä, että tuotteiden paikallisuudella on merkitystä. Ja lähes 80 % olisi mahdollisesti valmis myös maksamaan paikallisesta tuotteesta korkeamman hinnan.

Miehet pitivät henkilökohtaista asiakaspalvelua ja tuotteen huoltoa naisia tärkeämpinä. Naisille puolestaan hinnan lisäksi tuotteen tai palvelun ympäristöystävällisyys oli tärkeämpää kuin miehille. Yli 65-vuotiaat arvioivat tärkeäksi, että tuotteen voi huoltaa, se on paikallisesti tuotettua ja on mahdollisuus kotiinkuljetukseen.

Miehet käyttävät ravintola-, kahvila- ja majoituspalveluita eniten Sodankylässä. He myös ostavat vaatteensa ja jalkineensa pääsääntöisesti Sodankylästä, samoin kuin puhelimet ja tietojenkäsittelylaitteetkin. Miehetkin tekevät kyselyn mukaan lähes kaikki hankintansa mieluiten omalla paikkakunnalla. Ajoneuvoja miehet tosin hankkivat enemmän Rovaniemeltä kuin Sodankylästä tai muilta paikkakunnilta.

Yrittäjäyhteistyötä lisää

– Yrittäjäyhteistyöverkosto ja lisääntynyt me-henki syntyvät siitä, että saadaan yritykset tekemään asioita yhteisen päämäärän ja tavoitteen eteen, vahvistaa Koikkalainen.

Alueella valmistettuja tuotteita ja palveluita saadaan tunnetuksi, kylissä on elämää ja viihtyisyyttä tehdään, kun on useampia yhdessä toteutettuja tapahtumia.

Koulutuksella apua yrittäjille

Digitaalista osaamista päästään kasvattamaan, kun kyselyllä saatiin tietoon, mitä yritykset toivovat ja tarvitsevat. Mahdollisuuksia on oppia lisää palvelujen markkinoinnista ja saada uusia tuotteita erikoiskauppoihin, juuri sellaista, joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan.

– Nyt tiedetään, mitä asiakkaat haluavat ja miten tietoa paikallisista palveluista ja tuotteista tulisi olla tarjolla.

Pikkuhiljaa eteenpäin

Sodankylän Yrittäjät ry:n puheenjohtaja Marja-Leena Magga kertoo, että Rovaniemeltä tuttu Likiliike käynnistyi Sodankylässä hiljalleen.

– Hankkeen aikana saamme Likiliike-konseptin toimimaan paikallisille sopivalla tavalla. Likiliike-merkki takaa, että yritys on sodankyläläinen ja sillä on paikallinen omistuspohja. Haluamme osaltamme olla mukana tekemässä Sodankylästä elinvoimaisen, viihtyisän ja houkuttelevan asuinpaikan, jatkaa Magga.

Työhön on käytössä liki 80 000 euroa ensi vuoden kesäkuun loppuun asti. Hankkeen on rahoittanut Leader Pohjoisin Lappi, omarahoituksen maksaa Sodankylän Yrittäjät ry ja hallinnoinnista vastaa Sodankylän kunta.

 

Lappilainen

 

 

 

 

n