Digi tuli ja jää opetukseen

Matti Heikkilä, Päivi Jauhola ja turvallisuusalan opiskelija Mikael Martimo käyttivät kameratekniikkaa oppitunnilla Torniossa. Rovaniemeltä tunnille osallistui etänä yli 20 opiskelijaa. Kuva: Lappia

 

Pakko on paras motivaattori. Näin tuumattiin Kemi-Torniolaakson koulutusyhtymä Lappiassa, kun siellä toissasyksynä startattiin eAmis -hanke.

– Kukaan ei hankkeen alkaessa arvannut, millaiseen maailmantilanteeseen digitaalisia ratkaisuja pian kehitettäisiin. Onneksi meillä oli mahdollisuus vastata kovaan tarpeeseen, kertoo projektipäällikkö Päivi Jauhola.

Pääsykoe, opetus ja näytöt etänä

Etäopetus tuli jäädäkseen pääsykokeita ja opitun näyttöjä myöten. Esimerkiksi Peräpohjolan Opisto Torniosta toteutti viime kevään pääsykokeensa Teams-sovelluksen avulla. Kansanopisto haastatteli kaikkiaan noin 50 hakijaa etänä siten, että haastattelijat olivat samassa tilassa. Toinen haastattelijoista oli työelämän edustaja ja toinen Peräpohjolan opiston opettaja. Kamerat olivat päällä jokaisen haastateltavan kanssa ja myös etänä toteutettaviin pääsykokeisiin kuului itseilmaisun osio.

– Muutamassa haastattelussa käytimme joustavasti myös WhatsAppin ryhmäpuhelumahdollisuutta. Kokemus oli hyvä ja ohjaa toimintaamme myös jatkossa, opettaja Heli Lukkariniemi kertoo.

Uusia laitteita ja ohjelmistoja

Rovaniemellä toimivassa Rovala-Opistossa panostettiin välinevalintoihin, jotka mahdollistaisivat viittomakielen tehokkaan opetuksen etänä. Opettaja Pekka Pasasen mukaan viittomakieltä käytettäessä laitteilla ja ohjelmistoilla on omat, hieman muusta käytöstä poikkeavat vaatimuksensa, joten suunnittelua ja testaamista riitti.

– Viittomakieli on visuaalinen kieli ja siihen kuuluu olennaisesti huulien käyttö. Kokonaisuuteen vaikuttivat tietysti myös asiakkaiden laitteet ja ohjelmistot, Pasanen kuvailee.

Työtilat verkko-oppimista tukemaan

Rovaniemen koulutuskuntayhtymä Redun loi yhteisten tutkinnonosien opetukseen työtilat, joita voidaan hyödyntää ensisijaisesti verkko-opetuksessa.

– Sivustolta löytyy myös materiaalivarastot jokaiseen oppiaineeseen. Näin voimme tehokkaammin hyödyntää niitä saman aineen opettajien kesken, lehtori Johanna Riskilä kuvailee.

Turvallisuusalan koulutuksessa käyttöön otettiin 360-kamera ja VR-lasit, joiden avulla luodaan vaihtoehtoisia toimintaympäristöjä. Erilaisten tallenteiden kautta opiskelija pääsee arvioimaan omaa toimintaansa sekä kuvitteellisissa tilanteissa että oikeissa työympäristöissä.

– Voimme ohjeistaa suoraa lähetystä kuvaavaa opiskelijaa reaaliajassa tai vaikkapa katsoa yhdessä Teams-palaverissa tallenteen tietystä tilanteesta. Tekniikka ei ole itseisarvo, vaan auttaa itsearvioinnissa ja ammatillisessa kasvussa, toteaa turvallisuusalan osaamisvastaava Matti Heikkilä.

 

Lappilainen