Nopeusrajoituksilla on väliä

Turvallinen liikkuminen teillä koskettaa meitä kaikkia.

Tieliikenteessä on alennettu nopeusrajoituksia, levennetty levikkeitä, lisätty aitoja kaistojen väliin ja lisätty liikennemerkkejä. On saatu pyörätiet, lisätty töyssyjä, vaarallisimpiin risteyksiin liikennevaloja, liikenneympyröitä ja varoituskylttejä.

Myös autot ovat kehittyneet. Uusimmissa autoissa on selkeä tietokone, jonka ruudusta kuljettaja voi seurata edessä olevan auton läheisyyttä ja takana olevaa turvaväliä.

Liikenneturvallisuus on kasvanut lisääntyneen liikkumisen myötä, ja pitkään Suomessa elettiin ilman mitään rajoituksia.

Turvallisuus toi turvavyöt, kypärät ja kevyen liikenteen väylät

Nopeusrajoitukset eivät olleet yleisiä vielä 70 vuotta sitten.

Kun autojen määrä lisääntyi, kasvoivat tiekuolemat. Turvatoimet alkoivat vuonna 1970 määräämällä ajovalojen käyttö pakolliseksi talvella. Tästä alkoi uusi käytäntö autoilun historiassa ja Suomi oli sen edelläkävijä.

Tiekuolemilta haluttiin välttyä määräämällä autoihin turvavyöt. Pakollisiksi niiden käyttö tuli lähes kaikissa eurooppalaisissa maissa 1970-luvun lopulla.

Samoihin aikoihin saatiin kypäräpakko motoristeille ja 80-luvulla mopoilijoille. Täysin mahdottomana pidettiin vielä 1990-luvun alussa pyöräilijöiden kypärän käyttöä, saati sitä koskevia määräyksiä. Kevyelle liikenteelle on viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana rakennettu satoja kilometrejä omia väyliä.

– Kuka olisi uskonut 1970-luvulla, että näin tulee tapahtumaan, kysyy Matti Koivurova, joka on tehnyt elämäntyönsä liikenneturvallisuuden parissa.

Hänen kynästään on syntynyt liikenneturvallisuutta koskeva kirja, Turvaa teille. Kirjassaan Koivurova selvittää liikenneturvallisuuden historiaa ja huomioi, miten lyhyellä aikavälillä on tehty suuria muutoksia ja parannuksia tiellä liikkujan turvallisuuteen.

Nopeusrajoituksilla iso vaikutus liikennekuolemiin

Vuonna 1930 henkilöautolla ei saanut ylittää maantiellä 70 km/h, eikä taajamassa 45 km/h nopeutta. Vuoden 1948 autoasetus muutti paketti-, linja- ja seka-auton nopeusrajoituksia, mutta henkilöautoilla ja moottoripyörillä sai ajaa rajoituksetta, kunhan hallitsi ajoneuvonsa varmasti.

Varsinaisesti liikenneturvallisuus nousi keskusteluun, kun liikenteessä kuoli 1955 lähes 500 henkeä. Määrä kasvoi yli 50 % vuoteen 1960 mennessä ja yli 100 % vuoteen 1970 mennessä. 1970-luvun alussa liikenteessä kuoli vuosittain n. 1100 henkeä.

Nopeusrajoitukset alkoivat, ja 80 km/h alkoi vakiintua käyttöön.

Kirja on saatavilla suomeksi, englanniksi ja e-kirjana. Kirja löytyy Rovaniemen kirjastosta ja on ostettavissa kirjakaupasta.

Koivurova, Matti. 2021. Turvaa teille. Books on Demand.

 

 

Riitta Kemppainen-Koivisto