Venäjän Ladoga Trophysta kultaa Rovaniemelle

Kuvat: Niko Mikkonen, Markku Rytinki ja Sami Päivike

Maailman suurimmaksi Off Road -tapahtumaksi kutsuttu Ladoga Trophy keräsi tänä vuonna Venäjälle yli 200 joukkuetta kisaamaan kuljettajien ja laitevalmistajien paremmuudesta. Mukana kisanneet Sami Päivike ja Markku Rytinki ovat erittäin kokeneita pitkien matkojen ja useiden vuorokausien kilpailujen kävijöitä. Menestystä seurasi näissä kisoissa ja aikaisempien podium-sijojen kruunuksi tänä vuonna irtosi komeasti voitto.

Rovaniemellä kehitetty kuusipyöräinen Can-Am Outlander auttoi joukkueen voittoon, menopeli oli luotettava ja erittäin nopea vaativalla reitillä.

Menestyskisa Venäjällä

Avajaiset vietettiin Pietarissa, Iisakin kirkon aukiolla kesäkuun puolivälissä. Kahdeksan päivän kisarupeama huipentui Laatokan rannalla suoritettuun palkintojen jakoon. Rovaniemeläisjoukkue Wild Nordic Finland oli mukana kolmatta kertaa ja tuliaisina kotiin tuotiin tavoiteltu ATV Special -luokan voittopokaali. Joukkueessa ajoivat Sami Päivike ja Markku Rytinki.

– Voittoa lähdimme selkeästi tavoittelemaan, vaikka tiesimme etukäteen, että helpolla se ei tule tapahtumaan – kaikki pitää osua kohdalleen, Päivike summaa.

-Vuonna 2016 olimme kolmannella sijalla, 2017 toisena ja nyt tällä kierroksella pääsimme vihdoin korkeimmalle korokkeelle.

Kymmenen erikoiskoetta

Ladoga Trophy koostui tänä vuonna kaikkiaan kymmenestä erikoiskokeesta, joille kertyi mittaa yhteensä 280 km. Merkittävä osuus on kuitenkin päästä vaikeasti saavutettaville erikoiskokeille annetuissa aikaraameissa, kaikkiaan ajokilometrejä kisassa kertyikin 1460. Erikoiskokeiden aikana tiimit pyrkivät maastossa kiertämään läpi sinne sijoitetut virtuaalirastit, joiden löytyminen todennetaan kisalaitteisiin sinetöidyillä navigaattorilla. Reitit on suunniteltu maksimaalisen haastaviksi sisältäen soita, vesistöjen ylityksiä, jyrkkiä rinteitä, kivikkoja ja rämeitä. Koetukselle joutuvat paitsi kuljettajat ajo- ja navigointitaitoineen, myös ajoneuvot. Rovaniemellä. BRP Finlandin kehittämä kuusipyöräinen Can-Am Outlander osoittautui koko kilpailun monipuolisimmaksi ja nopeimmaksi laitteeksi.

– Paitsi että voitimme oman luokkamme, voitimme myös yhteislähdöllä suoritetun erikoiskokeen, jossa saman reitin ajoivat ATV open -luokan nelipyöräiset kisamönkijät, TR3- ja Protoluokan autot sekä ATV Special -luokan erikoisajoneuvot. Tuon erikoiskokeen kakkosiksi ajoivat BRP Russia kilpakuljettajat, 15 sekuntia meidän jälkeemme. Ihan hyvä suoritus tällaisilta peruspullukoilta, jotka ajavat lähes vakiovarustelluilla traktorimönkijöillä, Päivike nauraa.

Kisakuljettajien lisäksi tärkeässä roolissa olivat huoltotiimissä työskennelleet Niko Mikkonen ja Olli-Pekka Pulkkinen.

 

Lappilainen