Suomalaiset ovat käytettyjen autojen ostajakansaa, selviää Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta. Jopa kahdeksan kymmenestä on joskus hankkinut käytetyn auton, ja yhtä moni arvioi todennäköisesti seuraavilla autokaupoillaan kallistuvan käytettyyn autoon. Käytetyn menopelin hankintaa puoltavat edullisuus ja sopiva hintataso omaan tarpeeseen, sillä uuteen autoon verrattuna kalliit kilometrit ovat jo takanapäin.
Kahdeksan kymmenestä valitsee vanhan
Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksella luodattiin muun muassa suomalaisten auton ostoon ja valintaan ohjaavia näkemyksiä. Jos nyt lähdettäisiin autokaupoille, kahdeksan kymmenestä vastaajasta pitäisi erittäin todennäköisenä tai todennäköisenä, että he ostaisivat käytetyn auton. Keitä nämä kahdeksan olisivat?
Käytettynä auton ostoa suosivat erityisesti ne, joilla on entuudestaan kokemusta käytetyn auton hankinnasta. Heistä, jotka eivät ole koskaan hankkineet käytettyä autoa, yli 60 prosenttia hankkisi todennäköisesti auton käytettynä. Suurimmalla osalla 18‒24-vuotiaista autoilijoista auton hankinta kallistuu tulotasosta johtuen ymmärrettävästi käytettyyn autoon. Uutena auton ostaneista noin neljännes miettisi seuraavan auton kohdalla vaihtoehtona käytettyä autoa. Miesten ja naisten välillä ei ilmennyt merkittäviä eroja.
Tavoitteena järkikauppa
Suomalaiset autokaupoilla -tutkimukseen osallistujien kolme keskeisintä perustetta hankkia auto käytettynä olivat edullisuus, sopiva hintataso ja uuden auton arvon nopea lasku.
‒ Suomalaiset ovat järkiperäisiä ostajia autokaupoilla, auton statusarvosta maksaminen ei pidä monenkaan kohdalla paikkaansa. Moni arvostaa hyvin pidettyä käytettyä autoa, sillä rahoille halutaan vastinetta, kalliit kilometrit ovat ikään kuin jo ajettuna, Kamuxin maajohtaja Jussi Mäkinen avaa tutkimuksen tuloksia.
Tutkimuksessa tiedusteltiin myös, mikä vuorostaan puoltaisi uuden auton ostoa. Näitä syitä olivat muun muassa halu saada tietynlainen auto halutulla varustelutasolla, uuden auton pidempi ja kattavampi takuu sekä epävarmuus, miten käytettyä autoa on ylläpidetty. Uutta autoa harkitsevia on suhteessa enemmän lapsettomissa perheissä sekä yli 65-vuotiaissa.
Miehet varmempia päätöksenteossa
Miehet kokevat olevansa varmoja ostajia, naiset kaipaavat ostopäätökseensä varmentavia tekijöitä. Tärkeää on tietää, milloin autoa on huollettu, onko tehty kuntotarkastusta ja millainen on myyjän vastuu reklamaatiossa. Esimerkiksi sopivaa vaihtoauton välirahaa tärkeämpänä pidettiin palveluun liittyviä kokemuksia, kuten ostamisen helppoutta ja vaivattomuutta sekä myyjän aktiivisuutta ja asiantuntemusta.
Lappilainen