#Vastuullisuusteko Lapissa

Lappilainen digilehti kutsuu lukijat mukaan tuottamaan lukemista ja näkemistä. Lukijoita ei jätetä. Tämä on #vastuullisuusteko Kuva: Riitta Kemppainen-Koivisto.

Kevät keikutti Lapin laivaa. Valkeat hanget ja nappiin räätälöidyt palvelut jäivät monelta kokematta ja tuotteet ostamatta. Myynti jäi haaveeksi, vaikka sitä olisi ollut tarjolla pilvin pimein.

Luonto on hyvä lääke

Lappilainen lehti päätti siirtyä maaliskuun printtilehden jälkeen tarjoamaan lukijoille ilmaiseksi tilaa nettilehdessä. Lupasimme julkaista joka keskiviikko toimituksen meiliin tulleita juttuaiheita ja kuvia, ilmaiseksi.

Huhtikuun eka viikon artikkeleissa on paljon Lapin luontoon liittyviä aiheita. Kerrotaan tulevan kesän luontokohteiden kunnostamisesta, uusien versojen kasvattamisesta, lähiruoan merkityksestä. Esittelemme uusia tapoja toimia ja tuottaa palveluita. Jutut osoittavat, että lappilaista työtä tehdään vaikka useiden yritysten toimitusketjut katkeilevat, alihankkijoilla on vaikeuksia toimittaa komponentteja ja materiaaleja ja työntekijät joutuvat monien uusien tilanteiden eteen.

No money, no honey

Suurin uhka yrityksille niin Lapissa kuin muuallakin Suomessa – ja koko maailmassa- on kassavirran ehtyminen. Kun asiakkaat eivät osta tai käytä palvelua, yrityksen kassavirta ehtyy, mutta kustannukset säilyvät entisellään. Palkat, vuokrat, koneiden ja laitteiden käyttömaksut, markkinointi- ja viestintä, tutkimus, kirjanpito. Kaikki nämä kulut juoksevat ja syövät yritysten kassaa samalla kun sisään tuleva rahavirta ehtyy.

Lappilainen lehti päätti kuitenkin tarjota hunajaa, ilmaista markkinointitilaa, vaikka tuloa ei nyt yritysten mainoksista tule. Olemme edelleen Lapin suurin ilmaisjakelu, nyt edelleen verkossa ja Lapin somekanavissa.

Tarjoamme viikoittain Lapin kuntien omille Puskaradioille, kuntalaiskanaville, Menot- palstoille ilmaista luettavaa, katsottavaa ja ihailtavaa. Kommentointejakin otamme vastaan, sillä sana on vapaa, ja kaikilla on oikeus tulla kuulluksi.

Kerro yrityksestäsi muillekin

Lyhyiden käsien pitkä ojennus Lappilaisessa on alueen yrityksille se, että julkaisemme yksityishenkilöiden ja julkishallinnon tiedotteiden lisäksi nyt enemmän myös lappilaisten yritysten lähettämiä juttuja ja kuvia. On reilua, että yritys voi jatkaa markkinointiaan ja pysyä lukijoiden mielissä vaikean ajan. On tärkeää, että lukijat voivat perehtyä tuotteeseen tai palveluun, jota Lapissa valmistetaan ja tuotetaan. Lukija saa tiedon siitä, minkä linkin kautta pääsee vaikka verkkokaupoille, ostamaan take away- tuotteita, ihailemaan ja tilaamaan taidetta, kokemaan jotain uutta.

Lappilainen: osta kaverilta

Lappilaisen lukijan ostopäätös on #vastuullisuusteko suomalaisen työn puolesta. Meillä pohjoisessa se tarkoittaa: osta kaverilta, oman kylän pojalta ja naapurin naiselta.

Tässä tilanteessa jokainen meistä voi tehdä vastuullisuusteon ja ostaa lappilaista. Jos oma tilanne sallii, ostetaan edelleen kaverin yrityksen kuntosalikortti etukäteen, vaihdetaan teatterilippu syksyn näytökseen, napataan mukaan tai tilataan kotiovelle ruokaa, ostetaan lahjakortti jonka voi käyttää sitten kun tilanne rauhoittuu.

Kun käymme kaupassa, ostetaan välttämättömien tarvikkeiden lisäksi, mahdollisuuksien mukaan myös kotiimme kaunistusta, toimivuutta ja viihtyvyyttä tuovia tuotteita. Ostetaan lapsellemme se lelu, josta hän on haaveillut. Tehdään sitä remonttia, jota olemme suunnitelleet, nyt kun siihen on enemmän aikaa.

Mitä Lappilainen tästä hyötyy?

Pitääkö aina saada itselle jotain, kun toiselle jotain tarjoaa?

Ajattelemme kyllä, että bisneksen tulee olla kannattavaa. Että tekijöiden tulee saada osansa. Että yrittäminen ei ole mitään hyväntekeväisyyttä.

Mutta haluamme olla mukana rakentamassa uudenlaista ajattelua ja tulevaa toimintaympäristöä. Jos kerran osataan jotain tehdä ja siihen on voimia, tehdään se.  Emme odota, että jotain pitäisi yrityksiltä tai julkiselta sektorilta saada vastineeksi sitten joskus, kun elämä taas normalisoituu. Ei. Toivomme kyllä, että Lapin yritykset jaksaisivat pahat ajat ja hengähdyksen jälkeen olisivat taas kuin voimaeläimet terhakkaina palvelemaan oman Lapin väkeä ja täällä kävijöitä.

Suomalaisen Työn Liitto on laskenut, että jos jokainen suomalainen käyttää 10 euroa lisää kuussa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin, pitää se 10 000 suomalaista töissä. Nyt on tuon kympin käytön aika. Jos voit käyttää sen, valitse vielä mieluusti lappilainen tuote tai palvelu. Pienellä valinnalla on valtava merkitys. Tämä on todellinen vastuullisuusteko, jokaiselta meiltä, jolla on siihen mahdollisuus.

Pera Hussi

Toimitusjohtaja

Lappilainen Oy