Matikkapeli kännykkään

Ammattiopisto Lappian luotsaamassa hankkeessa työkokeilussa mukana ollut Niko Koivisto koodasi Matikkapelin ensimmäistä versiota, jossa seikkaili hankkeen nuoren piirtämä hahmo William Calculus. Myöhemmin pelin konseptia yksinkertaistettiin paremmin mobiilissa toimivaksi. Kuva: Lappia.

Mobiilisovelluksen avulla pääsee harjoittelemaan kertolaskuja hauskalla tavalla. Matikkapelin voi ladata suoraan puhelimeen ja oppia matematiikkaa itsenäisesti etänä tai valmennuksessa.

Pelin kehittivät merilappilaiset nuoret. Pelissä kerätään tähtiä oikeista vastauksista kolmella eri vaikeustasolla. Peliä työsti kymmenkunta alle 30-vuotiasta työtöntä ja ammatillisen koulutuksen opiskelijaa opettajien tuella.

 

Kuva: Matikkapelissä valitaan oikea vastaus koskettamalla vaihtoehtoa kynällä. Kuva: Lappia.

 

Uusia taitoja pelisuunnitteluun

 

Pelin kehittely edistää nuorten taitoja pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, monialaisessa ryhmätyöskentelyssä ja projektinhallinnassa. Puolitoistavuotisen pelityöskentelyn aikana alan osaamista ja tutkinnonosia hankittiin muun muassa työttömyysetuudella opiskellen, työkokeilussa ja tutkinto-opiskelijana. Projektipäällikkö Annemari Kallio kertoo, että vuorossa on peliohjelmoinnin osaamisen edistäminen verkostossa.

– Pelipajoista löytyivät aikoinaan Matikkapelin ohjelmoijat ja pajat edistivät monella tapaa nuorten ammatillista osaamista ja osallisuutta. Tänä vuonna pelipajan konseptin ottaa haltuun hankkeemme osatoteuttaja Pohjantähti-opisto, Kallio toteaa.

 

Alle 30-vuotialle

Peli tuotettiin ESR-rahoitteisen Työpajat ja kansanopistot osaksi ammatillista oppimisympäristöä –hankkeen aikana. Siihen osallistui alle 30-vuotiaita työttömiä, toisen asteen opiskelijoita ja vailla koulutusta olevia. Tarkoituksena on edistää Ammattiopisto Lappian toiminta-alueen nuorten työ- ja koulutuspolkuja sekä tiivistää seutukunnan ammattilaisverkoston yhteistyötä nuorten hyväksi.