Alkuvuosi oli hyvä rautakaupoille. Rautakaupan myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 3,8 prosenttia. Alkukevään jälkeen myyntiä lisäsivät pihan ja puutarhan tuotteet. Odotettavissa on, että kokonaistulos kuitenkin laskee, sillä isoja riskejä alalla ovat ammattikaupan hidastuminen, koko rakentamisen toimialan rahoituksen varmistaminen sekä kuluttajien varovaisuus omassa taloudessa.
Sisustus kasvussa
Eniten myyntiä alkuvuodesta kasvatti sisustustarvikkeet, lähes 8 %. Erityisesti lattiamateriaalit ja maalit kasvattivat myyntiä. Alkuun myös rakennus- ja remontointitarvikkeita hamstrattiin, mutta kun kaupat ovat olleet auki, ei hamstraus ole jatkunut, vaan tavaraa riittää.
– Kodeissaan oleskelevat ihmiset tekevät nyt pienempiä parannustöitä, mutta huoli omasta tulevaisuudesta voi siirtää suurempia remontteja ja rakennussuunnitelmia. Koronan aiheuttaman haastavan tilanteen lisäksi rautakauppaan tulee vaikuttamaan myös pitkään laskussa ollut rakennuslupaneliöiden selkeä lasku, arvioi rakentamisen tulevaisuuden näkymiä RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.
Liuksalan mukaan verkkokauppa on kasvanut nopeasti ja kotiinkuljetuksia on aiempaa enemmän.