Suomalaiset ovat tänä vuonna kuluttaneet aikaansa ja ostaneet varusteita retkeilyä varten huomattavasti aiempia vuosia enemmän. Monet yritykset ovat siirtyneet jouhevasti verkkokauppaan ja löytäneet uusia tapoja tavoittaa yhtäkkiä retkeilystä hullaantuneet kansalaiset.
Ulkoilu- ja retkeilybuumi näkyy selvästi ostoksissa, joita kevään ja kesän mittaan on tehty. Etenkin teltat, makuupussit ja makuualustat on viety käsistä. Näitä tuotteita on ostettu paikoin jopa kaksin- ja kominkertainen määrä aiempiin vuosiin verrattuna.
Asiantuntijasisällöt kiinnostavat
– Retkeilyvälineiden myynnissä näkyy myös se, että poikkeuksellisen moni suomalainen on aloittamassa retkeilyä ja hakee niin sanotusti koko settiä. Samalla he kaipaavat neuvoja ja oppeja, joita olemme pyrkineet tarjoamaan myymälän myyjien lisäksi myös verkkokaupan chatissä, asiakaspalvelussa sekä tarjoamalla sisältöä erilaisissa sähköisissä kanavissa, kertoo Scandinavian Outdoorin toimitusjohtaja Johanna Rantala.
Uudenlaista sisältöä retkeilystä kiinnostuneelle yleisölle yritys tarjosi muun muassa pääosin verkossa toteutetun Retkeilypäivät-kampanjan avulla. Retkeilypäivien Facebook-livelähetykset kuvattiin Kurjenrahkan kansallispuistossa tarkoituksena kannustaa ihmisiä retkeilyyn asiantuntijasisältöjen avulla sekä luoda välitöntä vuorovaikutusta yrityksen ja yleisön välille.
– Tässä onnistuttiinkin hyvin, sillä lähetyksiä katsoi lähes 50 000 retkeilystä kiinnostunutta ihmistä ympäri Suomea. Livelähetysten aiheet vaihtelivat retkiruokailusta, teltan valinnasta ja polkujuoksusta rinkan pakkausohjeisiin.
Kaikkein suosituimmaksi sisällöksi on muodostunut riippumattoretkeilyvideo. Rantala on luottavainen tulevaisuuden suhteen.
– Ulkoilubuumi jatkunee ainakin kesän läpi ja toivottavasti olemme tämän kriisin myötä saaneet pysyvästi lisää innokkaita retkeilijöitä.
Riitta Kemppainen-Koivisto