Jyväskylä – Riksgränsen – Jyväskylä matkattiin moottorikelkalla

Keljon Konehuollon varikkotiloissa valmisteltiin pohjoiseen suuntautunutta kelkkamatkaa. Vanhaan Lynxiin hankittiin osia ja korjattiin niistä toimiva kokonaisuus. Eetu Niemi-Korpi kertoo kelkkahuollon sujuneen hyvin, kun kaikki työkalut olivat helposti saatavilla.

Jyväskyläläinen Eetu Niemi-Korpi lähti Jyväskylästä tiistaina 12.3. suorittamaan Suomen mittaista kelkkahaastetta.

Huoltotiimeineen matka on taittunut 40 vuotta vanhalla Lynx 5900-moottorikelkalla Suomen ja Ruotsin halki luoteisrannikolle Riksgränseniin. Matkalle kertyy kokonaisuudessaan mittaa 3200 km.

Itsensä haastaminen

Idea lähti liikkeelle itsensä haastamisesta ja oman suorituskyvyn mittaamisesta.

Kelkkailuintoinen Niemi-Korpi tykkää rakentaa ja puuhastella koneiden parissa, joten vanhan Lynxin metsästys ja täydellisestä konerempasta tuli lopulta loistava harrastusprojekti.

– Tiimin myötä homma kasvoi, kun tempauksen tapahtumia jaettiin sosiaalisessa mediassa. TikTok-tili @sledbus keräsi ensimmäisen retkipäivän aikana huimat 80 000 näyttökertaa. Instagramin lisäksi käytössä on striimauspalvelu Kick, jossa tapahtumaa on seurannut yhtä aikaa parhaimmillaan yli 500 katsojaa. Heiltä olemme saaneet kommentteja vinkkejä. Seuraajien paikallistuntemuksesta on ollut valtava hyöty reittien suunnittelussa, kertoo projektin kartturi Kimmo Lilja.

Huoltoauto tukee matkantekoa

Kelkan matkaa on seurattu huoltoauton kanssa lähimpiä tieyhteyksiä hyödyntäen. Sopivia taukoja ja huoltoja tehtiin ennalta sovituissa kohtaamispaikoissa sekä tarpeen mukaan.

KUVA: Huoltotiimi on helppo havaita jo kaukaa, kun iso peräkärry odottaa kelkkaa. Kärryn kyytiin pakattiin iso kasa varaosia, työkaluja, vaihtovaatetta ja ruokaa. Tiimi voi olla tarvittaessa koko reissun lähes omavarainen huoltoasemia lukuun ottamatta. 

Huoltovastaava Venni Pitkäsen mukaan pienempää ja suurempaa remppaa on tehty kelkkaan ja monipuolista ruokaa tarjottu kuskille. Sopivia varaosia on metsästetty eri puolilta Suomea ja niistä on koottu kattava valikoima huoltokärryn kyytiin. Huoltotiimi on varautunut vaihtamaan tarvittaessa koko moottorin tai alustan, yksittäisistä osista puhumattakaan.

– Reissuun valmistautumisaikaa oli puolitoista viikkoa tiiminä, mutta silti kaikki oli hyvin suunniteltua, Pitkänen jatkaa.

Ruotsin puolella eniten haasteita

Retken haastavimmat etapit koettiin Ruotsin puolella, jossa huoltotiimin ja kelkan välinen etäisyys oli paikoin 60 km. Matka on sujunut kokonaisuutena hyvin ja turvallisesti. Laskettu paluu Jyväskylään on sunnuntaina 17.3.

Kuvat: Antti Silanterä.

 

 

Riitta Kemppainen-Koivisto