Itä-Lapin kuntayhtymä on valmis, jos Jäämerenrata päätetään kulkemaan Itä-Lapin kautta.
Rataa koskevan selvityksen palaute- ja lausuntokierroksella Itä-Lapin kuntayhtymän viisi kuntaa antoivat lausunnon selvityksen tekijöille. Lausunnossa todettiin tehtyihin selvityksiin perustuen, mitä rakentaminen tulee maksamaan. Arvioitu Suomen osuus Kirkkoniemi-radasta on n. 1,15 miljardia euroa.
Tiedetään myös, että Suomen puolen rataosuuden 79 kilometrin remontti Isokylästä Kelloselkään ja Kelloselkä-raja osuus tulee maksamaan n. 125 milj. euroa, mikäli se toteutetaan sähköratana vuoden 2025 hintatasossa ja ilman Sokliin johtavaa rataa.
Sokli hyötyisi radasta
Sallan rataan investointi hyödyttäisi myös suunniteltua Soklin fosfaattikaivosta ja olisi ympäristösuojelun kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto kuin tavaran kuljetus rekoilla.
– Lisäksi kaivoksen vuotuiset kuljetuskustannukset tulisivat olemaan kymmeniä prosentteja halvempia ratavaihtoehdossa ja kyseinen ero vain kasvaa vuosien kuluessa samoin kuin kaivoksen kannattava toiminta-aika jatkuisi merkittävästi, arvioi kunnanjohtaja Erkki Parkkinen Sallasta.
Venäjän rahoitusosuus kustannuksista
Suomen puolella sähköradaksi peruskorjattavan radan kilometrihintana on käytetty 1,3 milj. euroa ja uuden rakentamisen 2,4 milj. euroa.
Venäjän puolen radan hintahaarukan ääripäät ovat lavealla. Vastaavina yksikköhintoina on Venäjällä käytetty 3,3 ja 6,3 milj. euroa/km sähköradalle v. 2025 tilanteessa. ”Täydellinen” sähkörata rajalta Kantalahteen nykyiselle Pietarin-Murmanskin pääradalle maksaisi vajaat 800 milj. euroa v. 2025 tilanteessa.
– Jos puhutaan ainoastaan raideliikenteen avaamisesta välillä Rovaniemi-Murmansk, ei painojen ja nopeuden nostosta eikä sähköistyksestä, niin kyse on vain muutamasta sadasta miljoonasta eurosta. Kun vaatimusta nostetaan akselipainojen, nopeuden ja sähköistyksen osalta, niin jokaisessa tapauksessa Murmanskin radan hinta on Rovaniemi- Kirkkoniemi-ratayhteyden vastaavan tasoiseen vaihtoehtoon verrattuna Suomelle, Venäjälle ja Norjalle yhteensä tulevina rakennuskustannuksina n. 40%. Suomen osuus Kirkkoniemi-radasta on n. 1,15 miljardia euroa eli Salla-rata vaatii Suomelta n. 9-10 kertaa pienemmän investoinnin, kertoo Parkkinen.
Selvitys valmiina helmikuun lopulla
Itä-Lapin kuntayhtymään kuuluvat Kemijärvi, Salla, Savukoski, Pelkosenniemi ja Posio. Liikenneviraston selvitys valmistuu helmikuun loppuun mennessä. Kuntien mielestä Murmanskin kautta kulkeva ratavaihtoehto on realismia näköpiirissä olevana aikana tarpeen, rahoituksen ja lupien suhteen. Yhteys on kustannuksiltaan edullisin ja ainoa vaihtoehto, joka yhdistyy Venäjän ja Kaukoidän/Kiinan rataverkkoon ja mahdollistaa myös tavara- ja henkilöliikenteen rautateitse. Soklin pistoraide tuo ratalinjaukselle vahvoja synergiaetuja lisäten niin rata- kuin kaivoshankkeen kokonaiskannattavuutta.
Teksti: Riitta Kemppainen-Koivisto
Pääset lukemaan Lappilaisen täältä
Lukeminen ei maksa mitään, eikä tarvitse kirjautua mihinkään.
Kännykällä lukijoita suosittelen lataamaan ISSUU apin, jonka kautta lukeminen sujuu näppärästi.