Suomalaisille, etenkin Lapin ihmisille, Joulupukki on kaveri, joka asuu naapurissa. Täällä ei hätkähdetä, kun valkoparta punanuttu tepsuttelee vastaan kylillä keskellä heinäkuuta. Joulupukin on käytävä myös ulkomailla, jotta tämä tarina olisi totta.
Joulupukki on työteliäs, kuten hänen takanaan touhuavat tontutkin. Ilman Santa Claus Licensing -yhtiötä ja Joulupukin Kammaria, Joulupukki voisi olla asumassa ties missä. Jos joku ei taustajoukoissa touhuaisi, Joulupukki saattaisi muuttaa muualle, lämpimämpiin maihin tai ihan mihin vaan, toiseen tarinaan, johon joku uusi kertoja hänet haluaisi napata.
Onneksi Joulupukki on vielä maailman tunnetuin suomalainen. Siitä pitää huolen Joulupukkisäätiö.
Joulupukkisäätiö huolehtii Joulupukista
Joulupukkisäätiö perustettiin vuonna 2000. Säätiön kaupallinen kumppani Santa Claus Licensing toimii sen eteen, että näin olisi jatkossakin: Joulupukki asuisi täällä ja sen tietäisivät kaikki kiltit lapset ympäri maapallon.
Pari vuotta Joulupukin taustajoukkoina on toiminut Petri Paarnio viisihenkisen tiiminsä kanssa. Tälle porukalle Joulupukki on brändi ja tuota brändiä pitää osata johtaa.
– Kun aloitin Joulupukin olemassaoloa selvittämään, löysin googlaamalla lukemattomia yrityksiä ja yhteenliittymiä ja vaikutelma on vähintäänkin epäilyksiä herättävä, kertoo Paarnio havainnoistaan.
Paarnio päätyi tulokseen, että Joulupukki on vähän sitä ja tätä, vähän siellä ja täällä. Kukaan ei pidä partamiehestä huolta, niin kuin jokaisesta ihmisestä pitäisi jonkun huolehtia.
– Suomen kokoisella maalla ei ole varaa keskenään kilpailla Joulupukin brändin kanssa. Tarvitaan joku, joka johtaa Joulupukkia ja kertoo maailmalla, että täällä ollaan, ja että meillä Suomessa on muutakin, johon kannattaisi tehdä tuttavuutta, selvittää Paarnio.
Tarina on tärkeä
Paarnio on tehnyt yhteistyötä lukuisten eri tahojen kanssa ja saanut kaikki ymmärtämään, että Joulupukin olemassaolo ei ole itsestäänselvyys, vaan tämän tutun kertomuksen kanssa pitää olla tosissaan. Sitä ei kannata luovuttaa muualle, vaan antaa Joulupukin edelleenkin olla kuuluisin suomalainen.
Kumppanuuksia on tehty tähän mennessä yli 100, joista osa jo nyt myös Aasiasta, Euroopasta ja Afrikasta. Paarnio on onnistunut kirjoittamaan ensimmäisen luvun uutta, kestävää suomalaisen Joulupukin tarinaa.
Lakikielellä Joulupukin tarinan omistaa joku, ja tämä omistajuus on sellaista suomalaista osaamista, joka pitää saada hyödynnetyksi ulkomailla.
– Joulupukki voi olla apuna yritysten tunnettuuden lisäämisessä ja mahdollisimman monelle pitäisi luoda mahdollisuus saada kokemus Joulupukista. Tässä työssä Joulupukkisäätiö haluaa olla edistämässä suomalaisuutta ulkomailla, kertoo Paarnio.
– Joulupukin reen kyytiin kannattaa hypätä. Kaikilta toimialoilta pyritään löytämään paras tuote, palvelu, osaaminen ja yritys, jonka oma tarina tukee ja on kytkettävissä johdonmukaisesti, selventää Paarnio.
Rovaniemi ei yksin riitä
Vaikka Rovaniemellä on tehty hienoa ja kunnioitettavaa työtä Joulupukin eteen, Paarnio toteaa kunnioittavasti, että Joulupukki ei vielä ole brändi.
– Mielikuva ei ole ehjä, meillä riittää tehtävää. Nyt tässä työssä ovat mukana muun muassa Arabia, Finavia, Veikkaus, Suomen Moneta, Aikamatkat ja Posti, joista jokainen tuottaa positiivista arvoa Joulupukille ja koko Suomelle. Santa Claus on hyvä sinetti – sertifikaatti, joka takaa aitouden ja kertoo tuotteen tai palvelun laadun.
– Suomessa esimerkiksi Finnair on onnistunut liittämään Joulupukin mielikuvan uskottavasti omaan tarinaansa: salaperäisyys on läsnä. Samaan aikaan valtameren toisella puolen joulu tulee Coca Colan juomarekan kautta, eikä meillä ole mitään tekemistä sen kanssa. Toisaalta Coca Colalla on aikoja sitten ymmärretty Joulupukin tunneperäinen vetovoima.
– Tämän tarinan eteen pitää tehdä töitä. Yhtenäistä tarinankerrontaa ja mielikuvaa tulisi kunnioittaa. Yhdessä tekemällä saavutetaan kestävä ja läpinäkyvä, kaikkia palveleva tulos.
Sellainen tulos on paras, jossa maailma liittää Joulupukin edelleenkin Suomeen.
Teksti: Riitta Kemppainen-Koivisto
Kuvat: Santa Claus Licensing