Elena Nielsenillä on edessään kaikki, mitä autokoulun teoriatuntien etäopiskeluun tarvitaan. Teksti ja kuva: Riitta Tolonen.
Viime marraskuussa tuli voimaan laki, joka antaa autokouluille mahdollisuuden tarjota ajokorttiopetuksen teoriatunteja etänä. Se tarkoittaa opiskelua ryhmässä, joka on verkon kautta yhteydessä opettajaan ja toisiinsa.
CAP-Autokouluketjussa valmistauduttiin lain voimaantuloon valmistamalla ja testaamalla materiaalia ja kouluttamalla opettajia. Tämän ansiosta Lapissakin on nyt jo yli kolmen kuukauden kokemus virtuaalisesta opetuksesta, CAP-Autokoulun Pohjois-Suomen aluepäällikkö Ilkka Nielsen kertoo.
Millaista on virtuaalinen teoriaopetus? Valvotaanko sitä? Voiko se olla tehokasta? Ilkka Nielsen on viime kuukausina vastannut ahkerasti näihin kysymyksiin.
Live-yhteys opettajan ja ryhmän välillä
Virtuaaliopetukseen osallistumiseen tarvitaan tietokone, tabletti tai älypuhelin sekä tietysti toimiva nettiyhteys. Lisäksi opiskelupaikan pitäisi olla riittävän rauhallinen ja keskittymiseen sopiva. Kotisohvakin voi olla hyvä paikka.
Opiskelijat ovat koko tunnin ajan verkon välityksellä yhteydessä opettajaan ja toisiinsa. Myös chatin kautta voi esittää kysymyksiä luennon aikana.
– Kyseessä ei ole perinteisessä luokassa pidetyn tunnin tallenne, Nielsen painottaa.
Ilmoittautuessaan opiskelija saa käyttöönsä materiaalin, jonka avulla opetus etenee samalla tavoin kuin tavallisessa luokkamuotoisessa opetuksessa. Luennot tallennetaan, joten niitä voi katsoa tarpeen mukaan uudestaan.
Valvottua toimintaa
Liikenteeseen liittyvien asioiden valvonta Suomessa kuuluu Trafille eli Liikenteen turvallisuusvirastolle. Se myöntää myös autokouluille toimintaluvat, mihin sisältyy myös lupa antaa virtuaaliopetusta.
– Välillä joku valvova viranomainen on käynyt seuraamassa tuntejakin, Ilkka Nielsen kertoo.
Opetusta on myös testattu. Trafi on hyväksynyt CAP:n toteuttaman, riippumattoman tahon tekemän tutkimuksen, johon kuului 5000 oppituntia koko Suomessa.
– Siinä todettiin, että oppimistulokset olivat virtuaaliopetuksessa parempia kuin perinteisessä luokkahuoneessa, Nielsen toteaa.
Innostavaa aktiivisuutta
Nielseniä ajo-opetuksen uusi mahdollisuus innostaa.
– Olen ollut alussa asti suunnittelemassa opetusta ja opetan mielelläni virtuaaliryhmää, hän sanoo.
Parasta siinä on hänen mielestään vuorovaikutus.
– Olen opettanut 30 vuotta luokassa ja tiedän, että moni ei oikein rohkene esittää kysymyksiä tai vastata kysymyksiin. Olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä, miten aktiivisia ihmiset ovat virtuaalitunneilla. Kysymyksiä ja kommentteja tulee koko ajan ja vuorovaikutus toimii. Jos ei kehtaa kysyä ääneen, voi chatata.
Etäteoriaa on tarjolla henkilöauton, moottoripyörän ja kuorma-auton ajo-opetukseen samoin kuin mopo-opetukseen.
– Mopo-oppilaan vanhempikin voi helposti seurata tuntia ja saada käsityksen siitä, mitä opetetaan, Nielsen lisää.
Pitkien välimatkojen Lapissa autokoulun etäopetus on hyvä uutinen. Teoriatunnit hoituvat vaikka kotona, ja ajo-opetus voidaan toteuttaa mihin tahansa Lapissa. Näin kortin saa hiukan perinteistä luokkaopetusta edullisemmin.