Nuoret ovat Rovaniemen kauppakeskusten tulevaisuus ja jo nykyisin tärkeä asiakasryhmä. Monissa kaupungeissa ympäri Suomen on kokeiltu kauppakeskusten ja nuorten dialogia, sillä kauppakeskukset tahdotaan saada kaikkia palveleviksi viihtymispaikoiksi. Nuoret ovat viihtymisen erityisasiantuntijoita, sillä he viettävät myös Rovaniemellä runsaasti aikaa kauppakeskuksissa. Samaa keskustelevaa yhteistyömallia on menestyksekkäästi toteutettu esimerkiksi Kampin Kauppakeskuksessa Helsingissä.
Kauppakeskus Revontulessa järjestettiin torstaina 21.4. nuorten ja kauppakeskusten yhteinen tilaisuus, jossa keskusteltiin nuorten oleskelusta rovaniemeläisissä kauppakeskuksissa. Keskustelun aiheina olivat muun muassa nuorten viihtymiseen liittyvät asiat, mutta myös yhteisten pelisääntöjen sopiminen. Tilaisuuteen osallistuivat myös kauppakeskuksen vartijat, Nuorisotoimi, Seurakunnan nuorisotyö, Rinteenkulman päällikkö Pekka Rinne ja poliisin ennalta estävää työtä tekevä konstaapeli. Paikalle saapui 45 nuorta.
Nuorille oli tarjolla pitsaa ja limpparia. Tilaisuuteen oli henkilökohtaisesti kutsuttu kauppakeskuksissa viihtyviä nuoria. Pyrimme aidosti selvittämään, mitä viihtymistekijöitä nuoret kaipaavat kauppakeskuksiin ja toisaalta, mitä he itse pitävät hyvänä käytöksenä julkisessa tilassa.
Nuorten mielestä hyvän käytöksen ytimessä on toisten kunnioitus, onpa sitten kyseessä toinen nuori, vartija, asiakas tai kauppakeskuksen työntekijä. Päätettiin, että kauppakeskukset ovat päihdevapaata vyöhykettä, jossa ei roskata, tapella tai häiritä muita melulla. Nämä säännöt ovat voimassa Revontulessa, Rinteenkulmassa sekä Sampokeskuksessa ja ne julkaistaan kauppakeskusten omissa viestintäkanavissa.
Kauppakeskus Revontulen päällikkö Hanne Luukkonen ja Nuorisotoimi lupasivat nuorille, että heille järjestetään ennen juhannusta Revontuleen kahdeksi viikoksi popup-nuorisotila. Tilan tarjonnasta päättivät nuoret itse: paikka, jossa saa olla rauhassa ja jossa on pingispöytä. Puhuttiin myös yhdessä, että popupeja voidaan järjestää jatkossakin säännöllisesti, jos kävijöitä on.
Teksti ja kuva: Hanne Luukkonen, kauppakeskuspäällikkö