Kotimaisen moottorikelkkavalmistaja Lynxin mallistouudistuksen keihään kärkenä toimii Boondocker 3900.
Lynx on joutunut kilpailemaan vuosikausia segmentissä, johon se tuli mukaan vuosia muita merkkejä myöhemmin. Rovaniemellä on kuitenkin luettu läksyt tunnollisesti ja opitun pohjalta on luotu täysin uusi Lynx Radien-mallisto, joka nostaa merkin kilpailussa aivan kärkipaikoille.
Lynx Boondocker Radien on radikaalin näköinen luomus. Eniten huomiota herättää lyhyt takarungon rakenne. Erikoiselta näyttävän rakenteen taustalla on halu edistää ominaisuuksia syvässä lumessa.
Ylipitkä runko toimii tiukoissa paikoissa kuin ankkuri, jarruttaen menoa. Perinteinen roiskeläppä on saanut väistyä uuden erikoisemman rakenteen tieltä. Lynx Boondocker DS tulee saataville kahdella telamitalla, 3900- ja 4100-senttisenä.
Radikaalin ulkonäön lisäksi muutosta on tapahtunut ulkomitoissa sekä painossa. Aiempiin sukupolviin verrattuna on painoa höylätty pois kaksinumeroinen määrä. Mitoissa eniten muutosta on tapahtunut leveydessä. Ajettavuuden kannalta merkittävimmästä kohdasta, eli astinlautojen etuosasta on mittanauhan näyttämä lukema kymmenisen senttiä pienempi kuin REX2-mallistoissa.
Uuden Lynxin muutokset tuntuvat ajossa huikealla tavalla. 850-kuutioinen Rotax on markkinoiden tehokkain moottori. Se on kuitenkin melko helppo omaksua, sillä teho ei tule varoittamatta. Hallittavuus Boondockerissa on laitettu kerralla kuntoon. Ajamista leimaa keveys sekä helppous. Tähän kun yhdistetään hyvin toimiva jousitus, on paketti niin sanotusti kasassa.
Boondocker Radien tuo Lynxin mukaan tämän segmentin kilpailuun erittäin vahvoin näytöin. Altavastaaja on noussut haastajaksi, joka tavoittelee kärkipaikkaa.
Teksti ja kuvat: Jani Sipola, Elisa Ahlberg, Pera Hussi
Lue Lappilainen lehti kokonaisuudessaan maksutta täältä