Kilpisjärvelle on saatu uusi tulliasema, jonka työskentely- ja liikenneolosuhteet sekä asemalla käytettävä valvontatekniikka hyppäsivät kerralla 1960-luvun tasolta tälle vuosituhannelle.
Seuraavana uudistusvuorossa on kolme muuta Norjan rajalla sijaitsevaa tulliasemaan. Työt alkavat Kivilompolossa, jonka suunnittelutyö on käynnissä ja rakennustöiden on tarkoitus alkaa ensi keväänä. Seuraavina vuorossa ovat Karigasniemen ja Utsjoen tulliasemat. Vastaavalla tavalla Norjan tulli suunnittelee uudistavansa lähitulevaisuudessa omalla puolellaan rajaa sijaitsevat Neidenin ja Polmakin tulliasemat.
Liikenne kasvussa
Kilpisjärvi on Norjan ja Suomen rajan vilkkain ylityspaikka, jonka läpi kulkee keskimäärin noin sata rekkaa vuorokaudessa. Viime vuonna raskaan liikenteen määrä kasvoi neljänneksellä.
– Kilpisjärvi on erittäin merkittävä rajanylityspaikka Suomen käsivarren alueen turismille ja Norjan kalateollisuudelle. Oli luonnollista, että pitkään odotettu Suomen ja Norjan välisen rajan tulliasemien uudistaminen aloitettiin juuri täältä Kilpisjärveltä, Tullin pääjohtaja Antti Hartikainen huomauttaa.
Kilpisjärvellä Suomen ja Norjan tullien työntekijät työskentelevät yhteisissä tiloissa ja suorittavat työtehtäviä joustavasti molempien maiden lukuun. Uudella asemalla on huoneistoalaa kaikkiaan 496 neliömetriä kolmessa eri rakennuksessa.
Tulliaseman rakentamiskustannukset olivat 2,165 miljoonaa euroa, ja ne alittivat asetetun kattohinnan 175 000 eurolla. Lisäksi tiealueiden rakentaminen maksoi 2,8 miljoonaa euroa ja valvontatekniikan hankinta 400 000 euroa. Rakennuskokonaisuuden suunnittelussa on panostettu hyvään toiminnallisuuteen ja energiatehokkuuteen, minkä ansiosta Kilpisjärven tulliasema on tarkoitukseensa nähden poikkeuksellisen pieni rakennus.
Pääset lukemaan Lappilaisen maksutta täältä