Lappilainen Kelkkalehti; Kelkkojen kehitys on huimaa

Kelkkavalmistajat ovat jälleen onnistuneet yllättämään iloisesti. Pöytään on lyöty hienot kortit. On uutta moottoria, runkoa, alustaa, käynnistintä ja jopa uusi segmentti.

Arctic Cat

Arctic Catin kausi 2018 kulminoituu kahteen isoon uutiseen. Ensimmäisen uutisen kuulimme tammikuussa, jolloin yhtiö ilmoitti, että sen osakepääoman suurimmaksi omistajaksi on tullut kaupan myötä Textron-niminen yritys. Arctic Catin toinen iso uutinen oli uusi moottori, jota onkin odotettu jo muutaman vuoden ajan. Arctic Catin piti jättää Suzukin moottorit historiaan jo kaudelle 2014. Jotain mistä ei ole julkisesti puhuttu, kuitenkin tapahtui. Suzukin sopimuksille saatiin lisäaikaa määrittelemättömäksi ajaksi. Tuo aika alkaa nyt olla ohi ja on aika uudelle 800-kuutioiselle C-TEC2-moottorille.

Lynx

Lynxin 50-vuotinen taival saa arvoisensa jatkon uuden malliston myötä. Lynx lähtee kohti tulevaisuutta uudistamalla mallistoaan vähän kerrallaan. Ensimmäisessä aallossa uusiksi menevät Boondockerit sekä isompi Rave.. Lynxin uudistus alkaa uuden 850-kuutioisen Rotaxin tiimoilta. Uuden moottorin ympärille rakennetut mallit syrjäyttävät E-TEC 800:n. Radien-rungossa on paljon yhteneväisyyksiä Ski-Doon G4-runkojen kanssa. Tämä johtuu siitä seikasta, että uutta pohjaa on kehitetty erittäin tiiviissä yhteistyössä Rovaniemen ja Kanadan kanssa. Eli voidaankin jopa kysellä, että kumpi muistuttaa kumpaa. Pitää muistaa, että esimerkiksi yläosastaan kavennettu runko on kuulunut Lynxin tavaramerkkeihin jo vuosien ajan. Joten meidän väite on, että Ski-Doossa on tässä viimeisimmässä sukupolvessa paljon samaa kuin Lynxissä, eikä toisinpäin.

Polaris

Polariksen Axys-mallisto on laajentunut vähitellen ja tasaisella tahdilla. Tänä vuonna uudistumista on luvassa uudelle osastolle, sillä Polaris esittelee ensimmäisen kerran kymmeneen vuoteen uuden leveätelaisen mallin. Mallistoon on tulossa myös uusi erittäin hyvin meidän kamaralle soveltuva SKS. Valtaosa Polariksen 2018-uudistuksista on olemassa olevien mallin hiontaa ja varustelua sekä pientä jatkojalostusta.

Ski-Doo

Ski-Doon mallistouudistus alkoi kaudelle 2017 esitellyn Rev Gen4 -malliston myötä. Ensimmäisessä vaiheessa esitellyt Summit ja MXZ saavat odotettua seuraa uusista Freerideistä sekä XRS-malleista. Ski-Doo lanseeraa kaudelle 2018 myös uutta tekniikkaa ja uusia mielenkiintoisia varusteita. Ski-Doon suurin tekninen uutuus on SHOT-käynnistysjärjestelmä, joka siirtää akut sekä starttimoottorit historiaan.

Yamaha

Yamahalla on käsillään muutos. Viime kaudella julkaistu Sidewinder vei Yamahan uuteen turboaikaan ja paluuta ei ole. Uusi turbokausi sai Yamahan toimintaan odotettua potkua ja kuhinaa. Todella kauan odotettu uudistus, eli tehdasturbo, toi Yamahalle rekkakuorman uskottavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Fakta on, että Yamahan nelitahtisten kauppa on ainakin osittain perustunut aina mahdollisuuteen kaivaa laitteesta hirmutehot ahtimen avulla. Uuden aikakauden alku, tarkoittaa myös vanhan loppumista. Olemme hieman surullisia kertoessamme, että Apex on nyt poistunut keskuudestamme. Yamahan omaa suunnittelua oleva uniikki nelisylinterinen sportti saa nyt väistyä ja paikan ottavat kollaboraation tuloksena syntyneet Yama-Catit.

Pääset lukemaan Lappilaisen ja Kelkkalehden maksutta täältä