Rovaniemen kesää seuraamaan saapuu somen ja uuden median vaikuttajia. Parikymmentä henkilöä taltioi kolmipäiväisen vierailunsa aikana Rovaniemeä eri näkökulmista. Tarkoitus on saada Rovaniemen kesän ohjelmaa ja tunnelmia tunnetuksi kansainväliselle yleisölle.
Asialla on Visit Rovaniemi ja matkailuyritykset. Bloggaajille, kuvaajille ja videoitten tallentajille tarjotaan kesäkuussa yöttömän yön aurinkoa ja mökkeilyä. Vierailijat majoittuvat Lapland Hotels Ounasvaara Chaletsin mökeissä Kemijoen rannalla. Tuolloin toivottavasti tallentuu muistoja vaaran kupeessa kulkijoista, laavulla aikaansa viettävistä, koiran taluttajista, polkujuoksijoista ja maastopyöräilijöistä, jotka pitkin ja poikin vaaraa pienissä porukoissa nauttivat Suomen suvesta.
Kohti kaupunkipyöriä
Monet suuret kaupungit ovat havahtuneet pyöräilyn edistämisen tärkeyteen. Pyörä on edullinen ja tehokas ratkaisu kaupunkialueella liikkumiseen ja tilankäyttöön, ilmastopäästöihin ja liikkumattomuuden aiheuttamiin kansanterveysongelmiin.
Pohjoisessa on totuttu liikkumaan pyörän päällä, myös talvisin. Oulussa noin puolet pyöräilijöistä jatkaa talven yli ja kaikista matkoista kaupungeissa yli 20 % tehdään pyörällä. Syynä on hyvin toteutettu pyörätieverkosto ja sen talvikunnossapito. Useat kaupungit ovat lähteneet jo eri malleilla tarjoamaan pyöriä myös matkailijoille ja muille, jotka liikkuisivat mielellään pyöräillen muutaman tunnin tai päivän.
Rovaniemellä kaupunkipyöräilystä silloin tällöin keskustellaan. Tähän asti kaupunki ei ole satsannut kalliiksi katsomaansa kaupunkipyöräpalveluun, vaikka se voisi tukea etenkin kesämatkailua. Majoitusliikkeet ovat omatoimisesti varanneet asiakkaittensa käyttöön muutamia pyöriä ja Sie&Mie Keskus osuuskunnalla on 25 punaista vuokrapyörää vaikka isomman ryhmän käyttöön.
Polje Suomea eteenpäin
Viimeiset 10 vuotta kunnat ovat olleet valtiota kunnianhimoisempia pyöräilyn kehittäjiä, mutta nyt valtio on myös ottanut pyöräilyn rahoitettavaksi.
– Ensimmäistä kertaa meillä on kunnolla budjettivaikutteinen pyöräilyn toimenpideohjelma, jonka avulla investointeja saadaan suunnattua kaikkein tärkeimpiin pyöräliikennekohteisiin, sanoo Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.
Investointiohjelmalla parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita kuntien katuverkolla. Tämä ei ole aikaisemmin ollut mahdollista. Investointiohjelma käynnistyi tänä vuonna ja sen rahoitustasoksi on määritelty 60 miljoonaa euroa vuodessa, josta valtion osuus on 50 prosenttia ja kuntien 50 prosenttia.
– Ohjelman laatijat ovat selvästi huomanneet, että pyöräily ja kävely ovat tuottoisia investointikohteita. Ja 30 prosenttia lisää kävely- ja pyöräilymatkoja vuoteen 2030 mennessä on niin kova tavoite, että tarvitaan järeitä keinoja.
Pyöräily on trendikästä
Suomalainen pyöräliikenneosaaminen herättää kiinnostusta maailmalla. Ympärivuotiseksi pyöräilyinnostus nousee, kun tarjolla on valmiita reittejä ja kylmissä olosuhteissa hyvin toimivia polkupyöriä.
– Suomessa on tähän todistetusti loistavaa snow-how’ta, jota Suomen pyöräilylähetystö vie ulkomaille, kertoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.
Pyöräliikennealan yritykset ja yhteisöt ovat koonneet pyörälähetystön, jonka tavoitteena on myydä suomalaista osaamista ja tuotteita. Erityisesti kiinnostusta on Venäjällä, Kanadassa, USA:ssa, Norjassa, Kazakstanissa ja Baltiassa. Talvista pyöräilyä varten Suomessa on tarpeeksi varusteita, talvikunnossa kalustoa, konsulttiosaamista ja talvisiin oloihin soveltuvia pyöräpysäköintiratkaisuja.
Myös kansalaisten tuki pyöräilylle on vahvaa ja laadukkaammat pyöräilyväylät, risteysjärjestelyt, pyöräpysäköinnit ja muut keskeiset olosuhteet ovat asukkaiden toivelistan kärjessä.
Lapsille pyöräilykasvatusta
Pyöräilyn asemaa vahvistetaan tukemalla lasten pyöräilyä. Pyöräilykasvatuksen sisällyttäminen varhaiskasvatukseen ja kouluun sekä turvallisten ja omin voimin liikkumiseen kannustavien koulureittien kehittäminen ovat ohjelmassa perustellusti mukana. Terveelliset liikkumistavat omaksutaan jo varhain.
Teksti: Riitta Kemppainen-Koivisto
Pääset lukemaan Lappilaisen täältä