Flatlight Creative House esittelee Lappia maailmalla

Ohjaaja Miikka Niemi (vas.) ja kuvaaja Ilmari Mannermaa. Miehet käyvät läpi Joulupukin pajakylässä Rovaniemellä seuraavan kohtauksen kuvausta Alipay:lle tehdystä Blue Magic tuotannosta. Kuva: Markku Rytinki / Flatlight Creative House

Rovaniemeläinen Flatlight Creative House -yhtiö esittelee Lappia ja sen lumoa maailmalla. Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Miikka Niemi on luotsannut yritystä jo 10 vuoden ajan.

Miikka on Simpeleen miehiä, muuttanut aikanaan Lappiin opiskelujen perässä. Niemi on täysin rovaniemeläistynyt, hänen molemmilla vanhemmillaan on juuret Lapissa. Avovaimo on löytynyt maakunnasta, perheessä on kaksi lasta.

Yrityksen alkuperäinen toimenkuva keskittyi videokuvaamiseen. Parin viime vuoden ajan yhtiö on aktiivisesti edistänyt osaamista ja yrittäjän omien sanojen mukaan yhtiö on yhdistelmä luovaa toimistoa ja tuotantoyhtiötä. Asiakkaita palvellaan 11 ammattilaisen voimin nykyisin laajemmin markkinoinnissa ja viestinnässä. Lisäksi yhtiö tekee omia projekteja; dokumentteja tai tv-sarjoja.

– Pääroolissa on edelleen videokuvaaminen. Nettisivujen valmistus ja valokuvaaminen lisääntyvät pikkuhiljaa, Niemi paljastaa.

New Run kertoo Hyysalon tarinan

Yrityksen tunnetuin dokumentti kertoo Pekka Hyysalon uskomattoman selviytymistarinan. Miikka Niemellä on erityisen läheinen suhde Hyysaloon. Miikka nimittäin oli kameran takana todistamassa freestylehiihtäjän traagista tapahtumaa Ylläksellä 28.4.2010, kun Pekka joutui vakavaan onnettomuuteen.

New Run -dokkari kertoo 70 minuutin aikana Hyysalon tarinan, jota Miikka seurasi viisi vuotta. Dokumentti valaa toivoa vaikeita elämäntilanteita kohtaaville. Se kertoo, mitä tahdonvoimalla voi saavuttaa ja antaa lupauksen paremmasta huomisesta.

Pekka Hyysalon selviytymistarina oli osana Ylen:n Docventures -sarjaa ja sen jälkeen katsottavissa YLE-areenassa. Miikka kertoo, että dokumenttia ollaan viemässä kansainväliseen levitykseen. Samassa yhteydessä New Run tullaan todennäköisesti näkemään uudestaan myös Suomessa.

Revontulifilmeillä miljoonia katselijoita

Lapissa kuvatuilla revontuli -videoilla on miljoonia katselijoita. Flatlight Creative House on päässyt eturintamassa esittelemään filmatisointeja ympäri maailmaa.

– Nykypäivänä kalusto on kehittynyt, siten moni asia kuvaamisen tiimoilta on helpottunut, Niemi kertoo.

Muutaman minuutin revontulifilmi vaatii jopa kuukausien kyttäämistä ja vuorokausien mittaisia kuvaussessioita erämaaolosuhteissa. Kymppisuoritukseen päästään, kun aktiiviset taivaan valkeat, keliolosuhteet ja toimiva kalusto yhdistyvät.

Flatlight Creative Housen Ylelle kuvaama Metsien kätkemä -sarjan voi katsoa vielä Areenassa. Jokainen jakso liikkuu suomalaisissa luontokohteissa ja avaa niiden mytologiaa.

Aasian kiinnostus Lappia kohtaan on poikinut Flatlight Creative Houselle kiinalaisprojekteja. Aasialaisasiakkaat arvostavat paikallisia osaajia ja heidän kontaktejaan.

– Kyseisissä projekteissa joulupukki on ollut vahvasti esillä, kertoo Miikka Niemi.

Teksti: Elisa Javarus