Viisi vuotta sitten alkoi taival, jolloin Youtube-video teki tunnetuksi kuvaa pohjoisesta Joulupukin maasta.
Joulupukin Santatelevision-kanavaa tuottaa vuonna 2000 perustettu rovaniemeläinen Joulupukki TV Oy (www.joulupukkitv.com), jolle internetissä toimiva videotuotanto on ollut jo 17 vuotta tuttua hommaa. Tuotantoon mahtuu myös videoita, joita katsomalla voi fiilistellä Lapin taikaa osoitteessa www.santatelevision.com
50 miljoonaa videota jo katsottu
Santatelevision YouTube-kanavalla (www.youtube.com/santatelevision ) on pian katsottu 50 miljoonaa videota. Kanava lähes tuplaa joka joulukaudella katsottujen videoiden määrät, ja arvioitu laatu on samassa sarjassa Duudsonien kansainvälisten tuotantojen rinnalla.
Reilun vuoden Joulupukki TV on hyödyntänyt tuotannoissaan Smartset-virtuaalistudiota, joka on avannut tuotantoihin aivan uusia ulottuvuuksia. Smartset-hanke saa rahoitusta EU:n komission Horizon 2020-ohjelmasta.
Kuusi kieltä, viisi uutta videota
Santatelevision kanavalta ilmestyi juuri viisi uutta videota kuudella eri kielellä. Niitä voi seurata ja linkittää vaikka kylään tuleville vieraille kätevästi Youtubesta.
Videoilla joulupukki mm. kertoo, miten saa selville, onko ollut kilttinä ja mitä kuuluu joulupukin Salama-porolle. Kuvaukset on tehty Rovaniemellä Joulupukin pajakylässä, virtuaalistudiossa ja Konttaniemen porotilalla, jotkut ulkokuvat Pellon kunnassa.
– Kanavan katsojat ovat ulkomailta, eniten Ranskasta, Italiasta, Espanjasta ja latinalaisesta Amerikasta, kertoo Tommi Lappalainen Joulupukki TV:stä. Suomalaisia katsojista on noin 4%.
– Me ainakin Joulupukki TV:ssä uskomme, että suomalaisen AV-tuotannon tulevaisuus on innovatiivisessa, ennakkoluulottomissa ja universaallin potentiaalin omaavissa TV- ja videotuotannoissa sekä animaatiopuolella. Eli tulevaisuutta ovat yritykset, jotka tekevät tuotantoja esimerkiksi juuri Youtubeen, Facebookin ja Netflixiin.
Kuvat: Joulupukki TV