Me tiedämme, etteivät Lapin matkailupalvelut ole enää hissilippu ja olutta muovituopista, mutta pitäisikö silti ajatella asioita uudelleen? Lappi on nyt noussut erityisesti ulkomaisten matkailijoiden silmissä kiinnostavaksi ja eksoottiseksi kohteeksi. Talven huippulukujen rinnalla kasvaa myös kesän ja syksyn turistivirrat, mutta ovatko palvelumme sitä, mistä saksalaisille, kiinalaisille tai briteille syntyy unohtumaton ja ystäville suositeltava kokemus? Pienillä muutoksilla voimme olla vaivaton, turvallinen ja eksoottinen elämystaivas ympäri vuoden.
Monille kv-turisteille jo meidän lähimetsä on eksoottinen ja vähän pelottavakin, viimeistään kun lähimmän talon valot jäävät rinteen taakse. Näille vieraille yönylivaellus tunturissa on yhtä hurja ajatus kuin useimmille meistä olisi yksinpurjehdus avomerellä. Siksi meidän pitääkin ajatella monia elämyspalveluitamme uudella tavalla.
Suomalainen ja erityisesti lappilainen elämäntyyli on niin vahvasti sidoksissa luontoon, että meille on monesti todella vaikea ymmärtää maailman metropoleista saapuvien luontosuhteen ohuutta. Pakkanen, suoraan varvusta syötävä mustikka, erämaajärven hiljainen liplatus ja mahdollisuus kulkea metsässä ovat jo sellaisenaan vieraita. Helsinkiläinenkin pysähtyy kuvaamaan tien varressa vapaana kulkevaa poroa ja häkeltyy mahdollisuudesta syödä illallinen lumikissan kopissa, tunturin laella.
Lapin luonto on ympäri vuoden täynnä eksotiikkaa, josta voimme rakentaa liiketoimintaa. Talven bisnesmahdollisuuksien löytäminen on helppoa kuin tynnyristä kalastaminen. Eikä se niin valtavan paljon vaikeampaa ole löytää palveluille ja tuotteille alustoja kesästäkään. Lappi oli matkailun näkökulmasta alun perin kesäkohde.
Jos me kaikki nyt pysähtyisimme miettimään, miten tuotteistamme tunturien kesän uudelleen turisteille tarjottaviksi paketeiksi, voimme luoda Lappiin paljon ympärivuotisia työpaikkoja ja tehdä Lapista Suomen talouden vankan tukijalan. Kiinnostus Lapin lumetonta aikaa kohtaan on jo heräämässä. Hetkemme on juuri nyt. Onko sinun yrityksesi ovi auki jo tulevana kesänä vai vasta seuraavana? Oletko herännyt mahdollisuuteen vielä lainkaan. Lapin kesän nostaminen kohti menestystä vaatii meidän kaikkien sitoutumista; ennakointia ja investointia tulevaisuuteen. Oletko mukana?
Kristiina Kukkohovi, toimitusjohtaja, Levin matkailuorganisaatio, Levin Matkailun toimitusjohtaja
Lue Lappilainen lehti kokonaan maksutta täältä