Ylläs on pohjoismaiden paras

Ylläs palkittiin vuoden luontoliikuntakohteena. Visit Ylläs/MuskoVisuals.

 

Ylläs voitti viime vuoden pohjoismaiden parhaan outdoor-kohteen palkinnon. Scandinavian outdoor award travel -kilpailussa Ylläs sijoittui ykköseksi. Vuoden retkikohteen voimakas panostus kesämatkailuun on osa kansainvälistä arvostuksen nousua tämän palkinnon myötä.

Scandinavian outdoor award travel palkinnosta kilpaili Ylläksen kanssa muun muassa Pallas-Yllästunturin kansallispuisto ja Levi.

– Ylläs on uusinut brändinsä vuonna 2017 ja siitä lähtien olemme tehneet systemaattisesti töitä sen eteen, että meidät tunnettaisiin ympärivuotisena matkakohteena. Viime vuoden retkikohdepalkinto ja nyt tämä tunnustus kertovat, että olemme tehneet oikeita asioita, sanoo Visit Ylläksen toimitusjohtaja Janne-Juhani Haarma.

Kuva: Ylläs on saanut tunnustusta ympärivuotisena matkakohteena. Kuva: Visit Ylläs/Topi Leikas.

Talven kysyntä lisää myös kesämatkailua

Pallas-Yllästunturin kansallispuiston etelälaidassa sijaitseva Ylläksen matkailukeskus on kehittänyt kesämatkailutuotteita jo usean vuoden ajan. Suurin syy tähän intoon löytyy räjähdysmäisesti kasvaneesta kansainvälisestä kysynnästä talvella.

– Talven kysynnän kasvu on ollut ihan valtaisaa viime vuodet. Kansainvälisten matkailijoiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen neljän vuoden aikana. Tämä kehitys on mahdollistanut sen, että olemme voineet suunnata entistä enemmän resursseja kesän kehittämiseen, jatkaa Haarma.

Virtuaalimatkailu lohduttaa Ylläs-faneja

Kun hiihtokeskukset suljettiin ja latujen hoito ajettiin alas, sai Ylläs pääosin positiivisen palauteryöpyn vastuullisesta toiminnastaan. Moni asiakas oli kuitenkin harmissaan, että jokavuotinen perinne katkeaa, kun heillä ei ole mahdollisuus vierailla tutuilla tuntureilla.

– Valtaosa asiakkaista ymmärsi, että Ylläs oli pakko sulkea tässä poikkeuksellisessa tilanteessa viruksen leviämisen estämiseksi. Moni kuitenkin ikävöi kovasti rakkaita retkikohteitaan. Mietimme yhdessä sisällöntuottajamme Eetu Leikaksen kanssa, miten voisimme palvella näitä asiakkaita ja niin syntyi ajastus virtuaaliretkistä Ylläksen tuntureille. Halusimme luoda uuden tavan viedä ihmiset tunturiin, mutta samalla painottaen, että nyt ei ole oikea aika matkustaa tänne.

Virtuaaliretket tavoittaneet yli puoli miljoonaa ihmistä

Maaliskuun lopulla alkaneet virtuaaliretket ovat tavoittaneet tähän mennessä yli 600 000 ihmistä sosiaalisen median kautta. Viikottain julkaistuilta viideltä virtuaaliretkeltä on julkaisu materiaalia Facebookissa ja Instagramissa ja sisältöjä on katsottu yli 200 000 kertaa.

– Ylläksen fanit ovat aina olleet todella aktiivisia ja meillä on hyvä vuoropuhelu heidän kanssaan. Koronan aikana tämä vuoropuhelu on korostunut ja retket ovat keränneet lähes tuhat kommenttia, joista vain muutama on ollut tähän mennessä negatiivinen. On ollut aivan mahtava juttu huomata, kuinka paljon iloa olemme voineet näillä virtuaaliretkillä ihmisille tuottaa.  Näitä täytyy kyllä jatkaa tulevaisuudessakin, selvittää Visit Ylläksen markkinointikoordinaattori Eetu Leikas.

Pariskunnat ja perheet keskiössä

Ylläksellä kesäkausi alkaa kesäkuussa ja jatkuu aina ruskan yli syyskuun loppuun.  Kasvua haetaan erityisesti ulkoilma-aktiviteeteista kiinnostuneista pariskunnista ja perheistä.

– Erityisesti Pallas-Yllästunturin kansallispuisto tarjoaa meille mahtavat puitteet patikointiin ja maastopyöräilyyn. Aiemmin on hieman arasteltu yhteiskäyttöreittien kanssa, mutta viime kesät ovat osoittaneet, että kaikki kulkijat mahtuvat kyllä reiteille ja monet vakiokävijät ovat kiitelleet sitä, että myös nuoria näkyy reiteillä entistä enemmän. Myös vesiaktiviteetit kuten melonta ja kalastus kasvattavat suosioitaan. Meidän valttinamme on reittien monipuolisuus.

 

Riitta Kemppainen-Koivisto