Kevät on lisännyt pyöräillen liikkuvien määrää. Moni ajaa matkat töihin, vapaa-ajalla ajellaan maastossa ja tehdään pitempiä lenkkejä, usein vilkkaan autoliikenteen keskellä. Autoilijoilta toivotaan nyt hoksottimia arvioida turvaväli pyörällä liikkuvaan, hidastamaan turvallisesti ja etenkin toimimaan ohituksissa varoen.
– Ohitustilanteen on aina oltava turvallinen kaikille osapuolille. Sopivan ohitustilanteen määrittelee riittävä näkemä ja ohitustila sekä kunnon turvaväli ohitettavaan niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen. Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle, kertoo Leena Piippa Liikenneturvasta.
Autoilijat huomaavaisia
93% Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilevasta kertoo jättävänsä riittävän sivusuuntaisen turvavälin ohittaessaan pyöräilijää. Kaksi kolmesta pyöräilijästä kuitenkin kokee, että ohi ajetaan liian liki. Liikenneturva painottaa turvavälin tärkeyttä pyöräilijää ohitettaessa. Ohitusnopeuden kkoki liian kovaksi 61% pyöräilijöistä. Riittävään etäisyyteen vaikuttavat myös oman ajoneuvon vauhti ja koko.
Jätä riittävä turvaväli myös sivusuuntaan
Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Läheskään aina tiellä ei ole piennarta tai se on tärinäraitainen, roudan rei’ittämä tai muutoin huonokuntoinen. Autoilevan onkin otettava huomioon se, että pyöräilijälle turvallisin ajolinja voi kulkea keskemmällä ajokaistaa.
– Voi olla, ettei monella autoilevalla ole kokemusta ajoradalla tai maantiellä pyöräilystä. Tällöin arvio riittävästä turvavälistä voi jäädä naftiksi. Ajaessa metrimääräistä etäisyyttä voi vaikea arvioida kovin tarkasti, ja turvallisuuteen vaikuttavat myös ajoneuvon vauhti sekä koko. Kovassa vauhdissa auton ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Varmimmin ohitus sujuukin kääntämällä rattia reilusti ja käyttämällä ohitukseen viereistä kaistaa, Piippa painottaa.
– Kaikkien kulkijoiden on mahduttava samoille teille sopuisasti ja turvallisesti. Kiire tai oman matkan sujuvuus ei ole syy tinkiä turvallisuudesta tai vaarantaa toisia. Myös hiillostaminen tai läheltä piti -tilanteet voivat olla hengenvaarallisia. Pyöräilijän taakse hetkeksi jääminen ei juurikaan hidasta matkaa.
Liikenneturva selvitti suomalaisten liikenneasenteita joulukuussa 2019. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1000 henkilöä, joista autoilevia oli 795 henkilöä. Pyöräilykyselyn aineisto kerättiin internet-kyselynä huhti-toukokuussa 2019 ja siihen vastasi yhteensä 1695 henkilöä, joista miehiä oli noin 61 prosenttia.
Lapissa onnistuu maastopyöräily
Maastopyöräily tullee olemaan yksi kesän suosikkilajeista. Sopivia retkiä on tallennettu Pyöräliiton sivulle eri puolilta maata.
Sopivia maastoja helposta vaikeaan löytyy monesta Lapin kohteesta kuten Ylläkseltä, jossa pyörävuokraamoja on paljon. Ylläs-Pallastunturin kansallispuiston maastopyöräilyreitit löytyvät Metsähallituksen sivuilta. Hellpoin maastopyöräilyn reitti on Kesänkijärven ympäri polkaisu. Pidempi ja keskivaativa klassikko päiväretkeksi maastopyöräilyyn on Ylläs-Levi 49 km, jossa järjestetään myös maastopyöräkilpailuja. Paluukyydin kohteesta takaisin järjestää esimerkiksi HiddentrailsLapland. Ylläksen lisäksi lähes kaikki Lapin hiihtokeskuskohteet vuokraavat kesäisin pyöriä. Myös ajoreitin kokeilemiseen saa opastusta.
Kaldoaivin erämaalta löytyy kokeneille konkareille haastetta ja hienoja maisemia maastopyöräilyyn 70 km pitkältä reitiltä.
Parin päivän pyöräreissu
Maantie- ja retkipyöräilyn klassikko on kesän yöttömässä yössä EuroVelo 11-reitti, jota pitkin pääsee Euroopan pohjoisimpaan pisteeseen Nordkappiin. Reitti kulkee Kemin, Rovaniemen, Sodankylän ja Karigasniemen kautta Norjaan. Reitiltä voi helposti ajaa haluamansa pätkän ja palata takaisin kotiin bussilla.
Vinkkejä muissa maakunnissa olevista reiteistä voi seurata Pyöräliiton sivuilta.